ANALYSER

Nettkjøp endrer musikkvanene raskt

Apple vil ikke si noe, men tall fra danske TDC avslører at nettkunder ikke kjøper musikk som CD-kjøpere.

10. nov. 2006 - 09:11

Konkurransen er intens og Apple, Microsoft og de andre som driver musikkbutikker på nett er veldig lite pratesyke om handlemønstere, besøkstall og annet.

Tall fra motsvaret til Telenor i Danmark, TDC, er derfor interessante og gjenspeiler trolig utviklingen i Norge ganske tett.

TDC har en musikkbutikk på nett og har gjort en undersøkelse blant sine kunder som avdekker et oppsiktsvekkende mønster.

For talltene viser at de som har handlet musikk på nett ganske raskt nesten helt kutter ut å kjøpe CDer. Musikkkjøper på nett blir fort konvertert.

Tallene viser at av de som har handlet musikk på nett i minst et år, har 60 prosent sluttet å kjøpe CDer. Bare 19 prosent foretrekker fremdeles CDer, skriver Comon.dk.

Tallene avslører også et handlemønster som nok mange har hatt mistanker om: Fordi så mange album ikke holder en jevn kvalitet, kjøper 8 av 10 bare enkeltkutt. Bare 2 av 10 kjøper for det meste hele album.

Kundene til TDC forteller også at de kjøper mer musikk, målt i penger og de har begynt å kjøpe musikk i andre sjangere og fra andre artister enn de gjorde når de kjøpte CDer.

På denne TDC-siden kan du lese hele undersøkelsen.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra