Nettkunder er ikke som andre kunder

Nettkunder er ikke som andre kunder

De som handler hvitevarer på nett, handler ikke som vanlige kunder, forteller Komplett.

Norge hadde lenge ikke noen Amazon.com-nettbutikk som solgte absolutt alt. Men etterhvert har flere nettbutikker, blant annet Nettbutikken, Komplett og MPX forsøkt å få flere ben å stå på og utvidet til å selge varetyper som hvitevarer.

I utgangspunktet er dette tungt å få kundene til å kjøpe helt nye varetyper på nett, men nå forteller Komplett at de begynner å få sving på salget.

- Vi staret opp i fjor sommer og siden i fjor høst har salget doblet seg. Vi sender nå ut 30-50 større hvitevarer som vaskemaskiner, oppvaskmaskiner og kjøleskap hver dag, forteller innkjøpssjef Eilif Kiland i Komplett.no til digi.no.

Og dette før nok investorene i Komplett til å klappe. For til tross for alt pratet om "kupp" og "prisbombe" i reklameavisene til de tradisjonelle butikkjedene, er det mye bedre marginer på hvitevarer enn hva hyperkonkurransen i IT-bransjen har skapt på de fleste dataprodukter. Det røper Kiland, men han vil ikke gi konkrete tall.

Mye av årsaken - og akkurat hvorfor vet ikke Komplett - er at nettkundene handler de dyreste modellene.

- På kjøleskap for eksempel selger vi for det meste de store dobbeltdør-modellene til 16-17.000 kroner. Det blir det penger av, påpeker innkjøpssjefen.

Men netthandel med hvitevarer byr også på andre overraskelser: Kundene kjøper av ukjente årsaker nesten ikke komfyrer på nett.

Kiland forteller at Komplett dog ikke konkurrerer direkte på pris, man har lagt en annen strategi: Komplett forsøker å være like billige som de store fysiske butikkene og heller lokke kundene med enklere innkjøp: Generelt forsøker Komplett å holde de samme prisene som Elkjøp og Lefdal, men å inkludere levering i prisen, hevder Kiland.

- Vårt fortrinn blir da at kundene slipper å dra ut til en butikk og hente selv. Men dette fortrinnet blir vanskeligere utenfor Østlandet, fraktkostnaden på de tunge og store kolliene skyter i været når du skal lengre ut. Men det bor to millioner mennesker på østlandet, påpeker Kiland.

Kiland røper også en annet gjennombrudd: Komplett har begynt å få større kontrakter. I stedet for å levere bare en og en maskin, har Komplett begynt å vinne anbud på for eksempel å innredde hele nybygg med hvitevarer.

Til toppen