Britannica.com, som er det ærverdige oppslagsverket Encyclopaedia Britannicas nettsatsing, sliter med sviktende annonseinntekter.
Tirsdag bekreftet selskapet at de sier opp en tredel av sine ansatte, melder The Standard. Selskapet vil også fokusere på å få folk til å betale for forbruker- og utdannelses-tjenestene på grunn av nedgangen i annonsemarkedet.
- For ikke lenge siden mente de fleste analytikere at Internett-tjenester hovedsakelig skulle finansieres ved hjelp av annonseinntekter. Vi er i markedet, og vi er overbevist om at en ny forretningemodell som kombinerer annonsefinansierte gratistjenester med abonnementstjenester er nøkkelen til suksess, sier Britannica-sjef Don Yannias til The Standard.
Nettleksikonet vil lansere en betaltjeneste for skoleelever til sommeren.
I februar måtte Britannica legge ned sitt San Francisco-kontor og si opp ni ansatte. Selskapet har til sammen sagt opp 90 ansatte i løpet av november og desember i fjor. De nye oppsigelsene vil skje fra i dag og frem til juni.


Store Norske Leksikon ble fiasko på nett
Vil ha 25 millioner statlige kroner for Store Norske Leksikon på nett
Du må til bokhandelen for å skaffe deg internettleksikon
Spray lanserte Caplex dagen før Caplex lanserer selv
Første norske gratisleksikon på nett denne uken