Nettreklame heftigere enn TV

Nett-lanseringen av ny Volvo kan vekke lysten til å bli trailersjåfør hos de fleste.

Bredbånd brer om seg og blir stadig bredere. Det har foreløpig ikke resultert i noen stor utbredelse av TV eller film over bredbånd, slik mange forventet. Men en god del gamle tjenester benytter seg av mulighetene og legger til heftigere, mer krevende effekter.

Dette gjelder også reklamesiden, noe Volvos nye lanseringskampanje er et godt eksempel på.

TV-mediet har så langt hatt et solid grep om annonsemarkedet, noe som både skyldes at de har mange seere, og at levende bilder med lyd har en helt annen effekt på merkevarebygging enn et bilde i en avis.

Menge mente tidligere også at nettmediet ikke egnet seg for merkevarebygging, kun for mer direkte salgslenker.

Det den nye Volvo- reklamen demonstrerer, er at nettreklame over bredbånd kan gi vel så heftige inntrykk, og i tillegg legge til masse ekstra brukerstyrt funksjonalitet.

Her er et skjermbilde fra en av videosekvensene:

Reklamen begynner med at man kjører bortover en vei og kommer til et veiskille der man må velge hvilken av de to nye lastebilene man vil kjøre. Med stilige bilder får man inntrykk av hvordan verden kan se ut fra bilen. Deretter parkerer man og får velge mellom full virtuell visning for sjåfører, tekniske visning av bilen og hva slags virksomheter den kan brukes til.

Menyene er enkle å forstå, og man kan lett finne frem opp og ned i hierarkiet.

Reklamen er laget av Framfab, og neppe den billigste som er laget. Du finner den her: http://apps.volvotrucks.com/launch/fhfm/corporate

Til toppen