Nettreklame i sterk vekst

TV taper reklamekroner, mens nettreklame øker kraftig. Ingen store våger å holde seg borte fra nettet.

Reklame på internett er i sterk vekst i Norge, og i Mediebyråenes Interesseorganisasjon (MIO) regner man med at nettreklame vil øke med 30 prosent og passere en milliard kroner i omsetning i år.

Reklame på internett har til nå vært en del forskjellig fra reklame i andre medier i den forstand at internettreklame legger opp til tilbakemelding fra kundene, opplyser lederen i MIO, Arne-Inge Christophersen, til NTB.

- Et slikt svar eller tilbakemelding kan være i form av bestilling og kjøp, tilbud om å være med i et panel eller bare en tilbakemelding rett og slett. På denne måten blir virkningen til internettreklamen veldig målbar, sier Christophersen.

Til nå har ikke reklame for merkevarer på internett i Norge vært så omfattende som i andre medier. Det å skape merkevarer gjennom reklame på nettet, har vært noe man ikke har satset så sterkt på, ifølge Christophersen.

- Men nå er merkevarereklame sterkt på vei inn på nettet, og ingen store annonsører våger å holde seg helt borte fra nettet, sier lederen i MIO til NTB.

Søkervekst

Også søking etter informasjon på nettet er i sterk vekst, takket være gode og effektive søketjenester. Og ifølge en statistikk er nå hvert tredje søk på nettet enestående, det vil si at det er søk ved hjelp av ord og ordkombinasjoner som ikke er brukt før, opplyser Christophersen.

- Folk søker på alt og ingenting, svarer han på hva slags områder det er folk gjør sine enestående søk på.

- Når det skjer ting som for eksempel boligblokkraset og faren for en propaneksplosjon i Ålesund, søker folk på ordet propan i kombinasjon med beslektede emner, sier Christophersen.

Postkassereklame

I de to første månedene av året var det reklame for 169 millioner kroner på nettet, og det ga en økning med 49 prosent i sammenlignet med tilsvarende måneder i fjor. Men Christophersen sier at anslagene for 2008 i sin helhet er mer forsiktige. Mens reklameomsetningen på nettet i fjor lå på 780 millioner kroner i fjor, vil den i år øke med 30 prosent og havne på over en milliard kroner, mener han.

Også direktereklame, som folk får i postkassen, økte med 49 prosent i årets to første måneder, men heller ikke på dette området venter man i MIO at denne veksten vil holde seg ut året.

Nedgang i TV-reklamen

Dagspressen hadde også en vekst i reklameannonseringen i januar og februar. Avisene solgte reklame for nesten 394 millioner kroner i denne perioden, og det er en vekst på vel 7 prosent i forhold til samme tidsrom i fjor.

Fjernsynet omsetter reklame for nesten samme beløp som dagspressen. Men TV-reklamen i årets to første måneder var på vel 352 millioner kroner, noe som er en nedgang på nesten 29 prosent i forhold til i fjor.

MIOs prognoser for reklameomsetningen i år bygger på et gjennomsnitt av prognosene for tre av mediebyråene som rapporterer til MIO. Disse tre byråene står for om lag halvparten av omsetningen gjennom mediebyråene, og MIOs prognoser for veksten i reklameomsetningen i år, ligger på rundt 7 prosent. (©NTB)

Til toppen