Nettreklame setter rekord i USA

De tre første månedene av 2004 var det beste kvartalet for internettreklame i USA noensinne.

Interactive Advertising Bureau (IAB) rapporterte mandag at reklamesalget på Internett endte på nesten 2,3 milliarder dollar de tre første månedene av året, skriver News.com. Det er 15,2 milliarder norske kroner etter dagens valutakurser.

IABs tall er hentet inn av avdelingen for nye medier i konsulentselskapet PricewaterhouseCoopers. De får rapporter fra selskap og medietjenester som selger reklame på nettet, og statistikken offentliggjøres vanligvis etter andre og fjerde kvartal. IAB får imidlertid også foreløpige estimater fra første og tredje kvartal.

Internett-organisasjonen har målt reklamevolumet siden 1996 og aldri tidligere registrert et så høyt volum. Salget har økt nesten 40 prosent siden samme periode i fjor og markerer at salg av nettreklame går som varmt hvetebrød i det største nettmarkedet i verden.

Et annet analyseselskap, eMarketer, spår at onlinesalget kommer til å nå 8,4 milliarder dollar i 2004. Det er i tilfelle en økning på 15 prosent fra i fjor. Og høyere enn toppåret 2000 da dotcom-selskapene annonserte hos hverandre og sørget for en foreløpig toppnotering på 8,1 milliarder dollar.

Det er spesielt reklamesegmentet for søkemaskiner som sørger for den store fremgangen. Volumet doblet seg allerede i fjor samtidig som tradisjonell nettreklame, som plakater, pop-ups og banner sank noe i volum i 2003. Det skriver News.com.

Til toppen