Nettsalg øker Norges musikkeksport

Fem tusen norske artister selges i femten europeiske land, takket være nettdistribusjon.

Å få lansert en fysisk CD på utenlandske markeder er en dyr affære, som kun artister med ganske stort salgspotensial opplever. Men med nettdistribusjon ser modellen ganske annerledes ut.

Nå legges nemlig 70 000 nye sanger fra omtrent 5 000 norske artister ut for salg i 15 europeiske markeder, melder MSN.

– Norsk musikk kommer til å selge mer, både i Norge og utenlands sier Helge Birkelund, portalsjef i MSN.no i en pressemelding.

Sangene legges ut på MSN Music i samarbeid med norske Phonofile, og representerer en vesentlig økning i utvalget av norsk musikk på denne tjenesten. Blant de nye artistene som legges ut er alt fra Jokke, Folk & Røvere, Erik Bye, Finn Kalvik og Ulver til en rekke lokalkjente artister, som nå når ut til et nytt publikum.

Internett er i ferd med å ta av som salgskanal for musikk i Norge, hevder MSN, og viser til en undersøkelse fra tidligere i høst, som tyder på at nettet allerede har passert plateklubber og postordre i musikksalg.

– Norsk musikk selger godt og da vil vi kunne tilby mer av det, så enkelt er det. I tillegg ønsker vi i Norge å profilere norske artister og gi nye artister en mulighet til å presentere seg store deler av Europa, sier Helge Birkelund.

Han mener nettmodellen, med salg av enkeltspor, favoriserer eksperimentering med nye artister.

Til toppen