Det er analyseselskapet Competitive Media Reporting (CMR) som har foretatt analysen over nettselskapers annonsering i tradisjonelle medier. Annonsering på Internett er ikke tatt med i undersøkelsen.
Rundt 1,4 milliarder dollar, eller i overkant av 11 milliarder norske kroner, brukte nettselskaper på denne type annonsering i årets første ni måneder (januar - september 1999), ifølge datamagasinet Computer Currents.com. Dette er en økning på 291,3 prosent i forhold til samme periode i fjor.
I undersøkelsen blir annonsering i 15 ulike medier - TV, aviser, radio og utendørsreklame - satt i forhold til over 900.000 ulike merkevarer.
Blant nettselskapene har Etrade brukt mest på annonsering i tradisjonelle med en økning på 424,5 prosent til 89 millioner dollar, eller rundt 720 millioner kroner. Selskapet Charles Schwab kommer på en tredjeplass i bruk, men sprengte alle rekorder i økning av antall annonsekroner i tradisjonelle medier med ikke mindre enn 9142 prosent. Charles Schwab brukte 40,8 millioner dollar, eller 330 millioner kroner.
På fjerdeplass kommer selskapet Ameritrade, som i 1998 ikke brukte en eneste dollar på annonsering i tradisjonelle medier, men som i år har brukt 36,4 millioner dollar, eller nærmere 294 millioner kroner på slik annonsering.
På sjetteplass kommer Microsoft Online, som økte sin annonsering i tradisjonelle medier med 1518 prosent til 16,1 millioner dollar, eller rundt 130,2 millioner kroner.
Det er i første rekke TV-annonsering pengene går til, med magasiner, radio, utendørsreklame og søndagsmagasiner på de neste plassene.