(Bilde: Google)

Nettsteder kan gi egne trafikktall til Google

Selskapet må ha tillatelse fra brukerne for å benytte Analytics-informasjonen.

Digi.no har den siste uken skrevet om Google DoubleClick Ad Planner Top 1000-liste, som inneholder det Google mener er verden tusen mest besøkte nettsteder.

Google har generert profiler for en mengde nettsteder, inkludert det du besøker nå. Men tallene som oppgis i profilene er i de fleste tilfeller estimater og ikke basert på konkrete målinger.

Hvor gode estimatene er, vil nok variere, men som digi.no skrev på tirsdag, stemte besøkstallene for opera.com ganske dårlig med de besøkstallene Opera Software selv har kommet fram til ved hjelp av Googles eget trafikkanalyseverktøy, Google Analytics.

Mange nettsteder har tatt i bruk Google Analytics, som i tillegg til å være gratis, gir brukeren mange muligheter til å få generert skreddersydde rapporter.

Selv om Google står bak både DoubleClick Ad Planner og Analytics, så er det ikke slik at selskapet tyvtitter på Analytics-tallene når Ad Planner-profilene lages.

Wayne Lin i Google
Wayne Lin i Google

Men Wayne Lin, produktsjef i Google for DoubleClick Ad Planner, forteller til digi.no at dette er noe Google Analytics-kundene kan åpne for gjennom å dokumentere sitt eierskap til nettstedet i en gitt DoubleClick Ad Planner.

Dette er faktisk ganske enkelt, men krever at man logger seg på Google Webmaster Tools og registrerer nettstedet der. Da vil man kunne legge til en spesiell fil på nettstedet eller en spesielt generert meta-tagg, som legges til på forsiden av nettstedet. Dette tolkes som en bekreftelse på at den innloggede brukeren har eierskap til nettstedet.

Dermed kan Google bruke anonymiserte data fra Google Analytics i DoubleClick Ad Planner-profilen til det aktuelle nettstedet, dersom nettstedeieren ønsker dette.

En beskrivelse av det hele finnes på denne siden.

digi.no spurte Lin om hvorfor topplisten ikke inneholder tall for selskapets egne nettsteder.

Lin forteller at dette ikke er helt korrekt, da blogspot.com, orkut.com og picnik.com alle er Google-eide nettsteder. Man finner disse på henholdsvis 7., 44. og 663. plass på listen.

– Vi arbeider med å få på plass også andre Google-eide nettsteder i listen. Årsaken til at dette ikke er så enkelt for oss er at da Google ble børsnotert, erklærte våre grunnleggere at vi ikke ville tilby informasjon om finansielle forventninger til investorer. Det å gi ut trafikkstatistikker om oss selv, mens de er estimater og ikke faktisk trafikk, vil av enkelte kunne bli sett på som indikatorer for framtiden. Så vi er nødt til å være forsiktige med hvilke tall vi kan avsløre. Vi jobber oss likevel gjennom disse utfordringene, så over tid vil stadig flere av Google-nettstedene bli inkludert i Ad Planner, forteller Lin.

Til toppen