AKER BRYGGE (digi.no): - Det tradisjonelle publiseringsverktøyet eller CMS-verktøyet er ikke lenger tilstrekkelig for å bygge gode nettopplevelser. Vi trenger noe mer.
- Distribusjon i flere mediekanaler, tilpasning av innhold til den enkelte bruker, integrerte e-handelsmuligheter, kundeoppfølging (CRM), samt analyse og optimalisering av nettstedet ditt i sanntid, er blant behovene nå.
Det hevder produktsjef Christof Zahneissen i norske eZ Systems, som i dag lanserer versjon 4.7 av produktet, som siden starten i 1999 har blitt en av verdens mest utbredte publiseringsplattform, basert på fri programvare.
Vulkan
eZ Publish kommer i nye enterprise-versjoner hvert halvår, normalt oppkalt etter fjell. Denne utgaven, som blir den siste i 4.x-serien, er døpt «Etna» etter den sicilianske vulkanen.
Det finnes etter hvert en rekke tilvalg eller moduler, som bare er tilgjengelig for betalende kunder. I tillegg gir eZ ut en gratis «community»-versjon av publiseringsplattformen, som oppdateres hver tredje uke.
A/B-test
Automatisert testing av hvilket innhold som dine besøkende foretrekker, gjennom såkalt multivariant- eller A/B-testing, er blant nyhetene. Innhold fra en hvilken som helst side kan vilkårlig bli servert til en andel av brukerne, i ulike versjoner.
- Så måler man resultatene og kan ta en beslutning om hvilken av sidene som gir mest effekt, forklarer teknologidirektør og medgründer Bård Farstad til digi.no.
I kombinasjon med trafikkanalysemotoren Odoscope, en teknologi som eZ Systems kjøpte opp i fjor, skal dette være et kraftig verktøy for å kunne forløse forbedringspotensial i nettstedet ditt.
- Det er slutt på tiden der store merkevarer relanserer store nettsteder. I stedet forbedrer og reparerer man nettstedet sakte og over tid. De færreste CMS i markedet kan tilby innsikt slik våre verktøy gir, hevder produktsjef Zahneissen.
Han sikter til at du vil kunne oppdage om halvparten av brukerne dine egentlig ønsker å øke skriftstørrelsen på nettstedet. Eller at mange leter etter en menyknapp til høyre, når den egentlig befinner seg på venstre side av skjermbildet.
- Visjonen vår er at dette skal være en selvlærende komponent. Målet er at nettstedet skal lære av seg selv, mener Zahneissen. Han hevder for øvrig at deres avanserte funksjoner for webrapportering nå gjør selv populære Google Analytics overflødig.
eZ gjorde ifjor også et annet oppkjøp, i form av anbefalingsmotoren Yoochoose, som ble spunnet ut av Deutche Telekom. Denne teknologien skal gi Amazon-lignende forslag til produktkjøp, personalisert til den enkelte kunde.
Vekk med irritasjonsmomenter
En rekke nyheter preger versjon 4.7. Vi rekker ikke innom alle i denne artikkelen, men her er de viktigste.
I tillegg fremhever eZ at de har gjort en rekke mindre utbedringer, deriblant mer moderne visning av bildegallerier, samt en etterlengtet fiks av autolagringsfunksjonen i redigeringsvinduet.
eZ Publish har dessuten fått et standard malverk med såkalt «adaptiv» utforming - som tilpasser seg klienten. Poenget er at samme design skal fungere like godt i PC-ens nettleser som på mobil eller nettbrett.
- Små daglige ting som folk kanskje har irritert seg over, sier medgründer Bård Farstad.
Senere i år vil eZ Publish versjon 5.0 «Kilimanjaro» komme med helt nytt brukergrensesnitt. Mye av det som kommer i neste versjon ligger allerede «under panseret» i v4.7, i form av bedre programmeringsgrensesnitt (API-er) og lagringsmodeller.
Vokser i utlandet
eZ Systems henter i fjor nærmere 50 millioner kroner gjennom en emisjon, og ekspanderte kraftig fra rundt 65 til litt over hundre ansatte.
- Fokus er på vekst og internasjonalisering. I fjor startet vi blant annet kontorer i London, Helsinki, Singapore og Beijing. I tillegg flyttet vi fokus i USA ved å etablere oss i New York, forteller Bård Farstad.
Vil på børs
Ifølge eZ-gründeren ønsker de å vokse mer, og utnytte den gode posisjonen sin.
- Vi konkurrerer med aktører som Adobe og Oracle. De er klart mye større enn oss, men for å konkurrere må vi akselerere markedsføring og salg og vokse fortere. Vi tror vi kan bygge noe veldig stort, sier Farstad, som også kan avsløre at de jobber mot børsnotering.
- Planen er å bli notert på Oslo børs i løpet av 2013, sier han til digi.no.