Det er mye dårlig nytt i nettmedia-markedet fra USA, som nå føler et strammere annonsemarked på pulsen. digitoday.no brakte i forrige uke nyheten om at News Corp. sitt TV-selskap Fox kutter 200 stillinger på nettet.
Nå er det The New York Times Digital , Internett-delen til den kjente avisen, som har bestemt seg for å kutte 69 stillinger eller omtrent 17 prosent av arbeidsstokken. Dette skriver Financial Times mandag. Dette selskapet er notert på Nasdaq, men New York Times eier majoriteten av aksjene.
Men selskapet benekter at det er ille ute med satsingen. - Vi har tilgang til en innholdsbase hvor ingen er over og ingen ved siden, samt at vi har et verdenskjent merkenavn. Dagens grep (oppsigelsene - red. anm.) vil styrke vår mulighet til å bli lønnsomme for fremtiden, sier en talsmann for selskapet.
Ifølge en rapport fra Internet Advertising Bureau falt annonsemarkedet på nettet fra andre kvartal i fjor til tredje kvartal samme år. I andre kvartal var omsetningen 2,12 milliarder dollar, 19,08 milliarder norske kroner, mens den i tredje kvartal var på 1,99 milliarder dollar, 17,91 milliarder norske kroner.
Dette var den første nedgangen i annonsemarkedet siden Internet Advertising Bureau begynte å undersøke markedet i 1996.