- Jeg ble klar over problemstillingen på torsdag, og saken ble tatt opp internt hos oss allerede da. Men på grunn av at jeg var i Bergen, fikk jeg ikke lest en intern henvendelse om dette før fredag. Da dere ringte var det altså ikke gjort noe med dette hos oss, sier Korshamn til digi.no.
Det var tidligere i dag at digi.no oppdaget at metataggene på Nextels hjemmesider var endret siden før helgen. Etter å ha fått et tips på fredag, undersøkte digi.no innholdet på metataggene, stikkordene som hjelper å styre nettbrukerne inn på hjemmesider ved søk.
Les:
Telenor Nextel slo revers etter juks med metatagger


Da hadde Telenor Nextel oppført alle norske konkurrenter på aksess-siden, pluss nettsteder som Nettavisen og digi.no i sine tagger.
I dag, mandag, var alle disse oppføringene fjernet.
- Det hadde altså ingen sammenheng med digi.nos henvendelse på fredag, sier Korshavn som måtte undersøke nærmere hva som var skjedd, da digi.no ringte ham tidligere i dag.
- Problemet vårt i denne saken har vært at det ikke finnes retningslinjer på denne type markedsføring og at en slik sak ikke har blitt behandlet på ledelsenivå. Jeg vil nå ta opp dette, slik at vi får retningslinjer, sier Korshavn som mener det er viktig å få i gang en debatt rundt dette temaet.
- Det er fortsatt uavklart hvilke etiske kjøreregler man bør ha på dette området, sier han.
- Men bør ikke Norges største internettoperatør ha slike ting avklart internt allerede?
- Jo, men det har vært visse deler av organisasjonen som ikke har vært klar over alvorlighetsgraden i dette med metatagger. Man har ikke tenkt over konsekvensene i innholdet på taggene sier han.