Lasse Marøen er markedssjef i NextGenTel. (Bilde: NextGenTel)

NextGenTel svarer om ruterleien

Markedssjef Lasse Marøen antyder at det kan være rom for å få en bedre avtale.

NextGenTel kunngjorde i går at selskapet har lagt på bredbåndsprisene til alle kunder med 19 kroner i måneden, ved å innføre obligatorisk ruterleie for alle kundene. For dette har selskapet fått mye negativ omtale, ikke minst på selskapets egen Facebook-siden. Dette er omtalt i denne saken.

I den forbindelse har Lasse Marøen svart på en del spørsmål fra digi.no. Epostintervjuet er gjengitt i sin helhet nedenfor.

– Hadde dere regnet med såpass mange negative reaksjoner på noe dere presenterer som en fordel for kundene?

– Vi hadde nok en forventning om at enkelte ville reagere, men det som er gledelig er at det er betraktelig flere som har registrert seg for tilgang til HomeRun trådløse soner enn det er kunder som klager over prisen på leie av ruter. Ca 300 kunder har uttrykt at de var misfornøyd med innføring av ruterleie på Facebook. I tillegg har vi registrert en viss økning i henvendelser til vårt kundesenter, men over 5000 har registrert seg for bruk av trådløse soner det siste døgnet. Vi tror nok fordelen med fri tilgang til over 4000 trådløse soner vil bli mer synlig for folk etter som tiden går og folk oppdager at de kan få tilgang til trådløse soner når de er på reise.

– I går var den beste salgsdagen hittil i januar for oss, så selv om de som er negative blir mest synlig på Facebook finnes det en stille majoritet som får med seg hva vi faktisk formidler og undersøker litt grundigere. Med trådløse soner inkludert, og trådløs ruter med garanti for at vi bytter den ved behov, ser ekstra mange nå at de får et best totaltilbud ved å velge bredbånd fra NextGenTel.

– Mange kunder har vært brukt tjenestene deres i mange år. Forstår du at de reagerer på at de må begynne å betale leie for en ruter som i praksis må være nedbetalt og avskrevet for flere år siden?

– Denne nye ruterleien er en forsikring om at vi vil fortsette med å ta ansvar for ruteren og bytte den dersom det er behov for det. Det finnes nok enkeltkunder som foreløpig ikke har hatt behov for å bytte ruteren, men jeg tror også de vil sette pris på det den dagen behovet oppstår for dem.

- Kommer dere til å revurdere ruterleien?

– Når vi nå stadfester at vi har tenkt å fortsette å ta ansvar for ruteren er det resultatet av en grundig prosess der vi ser på hvordan vi har tenkt å sikre kundene best mulig totaltilbud med trådløse soner når de er på tur, og en trådløs ruter hjemme som vi tar ansvar for å bytte ved behov.

– Enkelte hevder at de har fått tilbud om lavere pris etter å ha ringt for å si opp abonnementet. Kan det stemme at noen har blitt gitt et slikt tilbud? I så fall, er det da ikke fare for at andre kunder også vil kreve dette?

– Vi vil alltid prøve å finne en god løsning for kundene som henvender seg. Ofte kan dette være å få hjelp til et teknisk problem, få tilsendt en ny ruter, eller for se om de er berettiget til en bedre avtale med oss enn den de har i dag.

– Enkelte, også våre lesere, viser til denne saken, hvor det hevdes at klimaendringene ikke har ført til flere og sterkere stormer i Norge. Hvilket grunnlag har dere for å si det motsatte i deres begrunnelse av prisøkningen?

– Vi observerer selvsagt ikke været direkte, vi registrerer kun hvor mange som henvender seg om å bytte ruter på grunn av at de har blitt ødelagt i forbindelse med uvær. Det er dette tallet vi ser har økt kraftig de siste årene, avslutter Marøen.

    Les også:

Til toppen