Nextra: Personene bak

Ni måneder tok det Telenor Nextel å utvikle Rosing-kandidaten Nextra. Som prosjektleder er Finn Kinneberg en av de mest sentrale i dette arbeidet.

I Telenor Nextel sitter gruppeleder for forretningsutvikling Finn Kinneberg med ansvaret for utviklingen av Nextra, Telenor Nextels intranett-satsing. Han kom inn i utviklingen av Nextra i desember 1996 og ble prosjektleder når produktet skulle utvikles.

Fire-fem personer i avdelingen for forretningsutvikling har fungert som teamet bak løsningen og de har hele tiden vært involvert i prosjektet. Interne konsulenter ble brukt til selve programmeringen, mens Kinnebergs rolle var å sørge for at prosjektet nådde milepælene underveis og sørge for å innhente ekstra konsulenter når arbeidet krevde det.

Telenor Nextel har brukt forholdsvis store ressurser på å utvikle Nextra; cirka 15 årsverk frem til lanseringen 2. september i år. - Plattformløsningen for den første kunden var klar 24. oktober i år, sier Kinneberg til digi.no.

Selve intranettløsningen ligger hos Telenor Nextel på Økern. Bedriftene som installerer Nextra installerer samtidig en ruter til serverne, og ifølge Kinneberg er linjekapasiteten i dag så bra at den er overdimensjonert.

Selve løsningen er utviklet med Oracle-verktøy og benytter seg både av Oracle webserver og Oracle 7.3.3-databasen. Nextel har brukt lite Java i løsningen, en del malfiler ligger i ren HTML. Innholdet brukerne legger inn, ligger også i HTML. Opprinnelig var planene at Nextra enkelt kunne legges ut på bedriftenes servere. Denne løsningen har de i dag lagt på is siden løsningen er så tett integrert med Oracle-databasen at det i praksis ikke er så enkelt å legge løsningen ut i bedriftene.

Kinnevik kan fortelle at Telenor Nextel fremover vil satse på få flere bedriftskunder som benytter seg av løsningen. - Vårt mål er å mangedoble antall kunder vi har i dag, sier han. Nextra har i dag 16 bedrifter som kunder.

Løsningen vil også utvikles videre mot Nextels prosjekter for telefoni over nettet. Når disse løsningene er klare, vil de inngå i Nextra og tilbys kundene.

- I det hele tatt vil kommunikasjonsmulighetene bli veldig sentrale i løsningen, sier Kinneberg. Dette samsvarer også med Telenor Nextels øvrige arbeidsområder.

Til toppen