KUNSTIG INTELLIGENS

NHO mener norske bedrifters KI-tempo må opp

Kun 30 prosent av norske virksomheter bruker kunstig intelligens, ifølge undersøkelse.

Anniken Hauglie i NHO mener norske bedrifter må få opp KI-kompetanse. Her fotografert under et innspillsmøte i NHO i fjor.
Anniken Hauglie i NHO mener norske bedrifter må få opp KI-kompetanse. Her fotografert under et innspillsmøte i NHO i fjor. Foto: Oskar Hope-Paulsrud
Marius ValleMarius ValleJournalist
8. jan. 2024 - 08:34

Samfunnsøkonomisk Analyse gjennomførte i høst en spørreundersøkelse om nytten, mulighetene og barrierene ved kunstig intelligens (KI), på vegne av NHO.

Her kommer det frem at bare 30 prosent av bedriftene har tatt i bruk KI, skriver Dagens Næringsliv. Halvparten av de spurte bedriftene skal eller har utviklet en strategi for kunstig intelligens.

42 prosent svarer at kompetanse og innsikt er de viktigste barrierene for å ta i bruk KI.

Mange har en vei å gå, og tempoet må opp, sier viseadministrerende direktør Anniken Hauglie til avisen. Hun mener det må satses mer på kompetanseheving i privat og offentlig sektor.

Høyeste og laveste KI-andel

Undersøkelsen viser at disse bransjene har lavest KI-andel:

1. Reiseliv: 14 prosent andel.
2. Bygg- og anlegg: 13 prosent.
3. Jord-, skog- og havbruk samt fiskeri: 11 prosent.
4. Teknologi-, maskin og kjemisk industri: 10 prosent.
5. Annen industri – petroleum, bergverk: 9 prosent.

Det er IKT-bransjen som i størst grad utnytter KI. Andelen er 66 prosent. På de neste plassene er:

2. Faglig vitenskapelig tjenesteyting: 35 prosent.
3. Forretningsmessig tjenesteyting: 34 prosent.
4. Finansiering og forsikring: 33 prosent.
5. Juridisk og regnskapsmessig tjenesteyting: 32 prosent.

Ingeniørorganisasjonen Nito har også undersøkt i hvilke grad deres medlemmer har fått opplæring i eller informasjon om KI. Blant 1000 spurte har fire av fem ikke fått dette, skriver DN.

Mange kaster seg på KI-bølgen

Samtidig påpeker analytiker Dipanjan Chatterjee i analyse- og rådgivingsselskapet Forrester i et intervju med CNN gjengitt i DN at de siste årets Chat GPT-oppstyr har ført til at mange bedrifter føler at de må kaste seg på KI-bølgen.

Dette i forbindelse med teknologimessen CES i Las Vegas denne uken, hvor det lanseres en rekke nye produkter som markedsføres med KI på en eller annen måte, for eksempel vaskemaskiner eller briller.

Chatterjee mener mange av bedriftene ikke har noen anelse om hvor det går.

Doktorgradskandidat Suaiba Salahuddin (t.v.), doktorgradskandidat Srishti Gautam, og førsteamanuensis Elisabeth Wetzer fra forskningsgruppen for maskinlæring ved UiT.
Les også

UiT-forskere peker på tre løsninger for mindre skjev KI 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.