JUSS OG SAMFUNN

Ni digitale NRK-kanaler innen tre år

NRK regner med å bruke milliardbeløp på investeringer i digital radio de nærmeste ti årene. Men allerede i 2002 satser statskanalen på sære kanaler som Alt i Tale, Alltid Jazz og Multi Kulti.

Hilde Nyman
11. feb. 1999 - 11:20

Tor Fuglevik regner med at den digital radiosatsingen til NRK kommer til å koste rundt to milliarder kroner over 10 år.

- Vi bruker 10 millioner kroner i året på å sette opp sendere og har hittil satt opp 40 mottakere. Et raskt regnestykke viser at vi bruker rundt en kvart milliard kroner på å sende ut de digitale signalene til 1,2 millioner personer i dag, sier Fuglevik.

Tor Fuglevik i NRK.
Tor Fuglevik i NRK.

Det første lille bidraget kommer fra lisenstagerne gjennom årets kringkastingslisens som er satt opp med 60 kroner til 1.590 kroner. 10 kroner av disse er det første digitale håndslaget til NRK og gis i tillegg til en justering i på 50 kroner forbindelse med konsumprisindeksen.

Den samlede økningen vil i 1999 bli på 100 millioner kroner.

Nylig inngikk også NRK en avtale med Norkring om full utbygging av DAB-nettet (95 prosent dekning). Både NRK, P4 og den tredje konsesjonshaveren, som får konsesjon rundt påsketider fra Statens medieforvaltning, skal leie fra Norkring.

Ifølge Norkring er allerede en tredel av radionettet bygd ut. Fuglevik, som har snakket om digital radio i ti år allerede, synes ikke distribusjonen er bra nok:

- Vi er ikke så langt framme på DAB-distribusjon ennå. I dag er distribusjonsnettet bygd ut mellom Skien - Oslo - Trondheim, og hele Østlandet er dekket. Da kan rundt 1,2 millioner av Norges befolkning ta inn digital radio, sier mannen som nylig inngikk en avtale med P4 og.

Hvor stor kapasitet de ulike aktørene i mediemarkedet skal få i DAB-nettet er fastlagt av Stortinget, og det er bestemt at NRK skal ha 64 prosent av bit-kapasiteten.

Slik ser NRK for seg kanalene hengende i Tryvannstårnet. <i>Illustrasjon:  NRK</i>
Slik ser NRK for seg kanalene hengende i Tryvannstårnet. Illustrasjon:  NRK

Radiostrategien til NRK, er å ha tre sterke basiskanaler som stadig utvikles og tilpasses behovet, nisjekanaler som tilpasses basiskanalen og ad hoc-kanaler som kommer og går.
Et eksempel på ad hoc-kanal kan være en fotball-VM-kanal i tidsrommet mesterskapet varer.

Utover de to digitale kanalene NRK i dag har, ser Fuglevik for seg at situasjonen i år 2002 er ganske annerledes. Da teller de digitale kanalene sannsynligvis ni kanaler, hvis det går som radiodirektøren vil.

Disse ni er: Sami Radio, P1, P2, Petre, Alltid Nyheter, Alltid Klassisk, Alt i Tale – bygd opp over samme lest som Sveriges Radio P1, Alltid Jazz og Multi Kulti, som skal være en kanal for innvandrere.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra