Fremdeles er Sony den ubestridte spillkongen med sine allerede 30 millioner solgte enheter av Playstation 2 - spillmaskinen som ble lansert i mars 2000. Nintendo lanserte sin GameCube i de største markedene i september i fjor, og har budsjettert med et salg på rundt 12 millioner enheter fra april i år til samme måned neste år. Sony har til sammenlikning ambisjoner om å selge 20 millioner maskiner i samme periode.
Men Nintendo ser lenger fram: President Satoru Iwata tror på 50 millioner solgte GameCube-maskiner innen 2005, og legger til overfor nyhetsbyrået Reuters at selskapet heller vil satse på å utvikle innovative spill enn å bygge stadig mer avanserte underholdningsmaskiner som PS2 og Microsofts Xbox.
- Vi nærmer oss en grense for hvor langt vi kan presse kundene til stadig å kjøpe nye maskiner med bedre grafikk- og lydgjengivelse, mener Iwata som imidlertid har én stor frykt; at subsidieringen på maskinvaresiden sprer seg til spillmarkedet.
Både Sony, Nintendo og Microsoft har kuttet kostnadene på sine spillkonsoller kraftig den siste tiden. Strategien er å få ut så mange spillkonsoller som mulig bi markedet, og så leve godt på å selge spillplater til desto høyere pris.
- En priskrig på programvaresiden vil kunne ødelegge hele spillindustrien, frykter Iwata, som foreløpig har valgt å videreføre Nintendos strategi om å ha masse kontanter på bok fremfor å investere pengene i andre typer virksomhet med varierende grad av sikkerhet.
- Vi har 7,25 milliarder dollar i kontanter, men det er ingenting mot Microsoft. Spillbransjen er en høyrisiko-business. Det kommer kanskje en tid da også vi må våge å gjennomføre omfattende investeringer, erkjenner Nintendo-sjefen