Abonner

Nkom varsler 7 millioner kroner i bot til Telenor

Telenor har brutt kravet om likebehandling, mener Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom).

For å sikre konkurranse i markedet er Telenor pålagt å la mobilselskaper som ikke har eget mobilnett bruke Telenors nett.
For å sikre konkurranse i markedet er Telenor pålagt å la mobilselskaper som ikke har eget mobilnett bruke Telenors nett. Foto: Dado Ruvic/NTB

Oppdatert 09:24 med kommentarer fra Nkom.

Oppdatert 10.47 med opplysninger fra Nkoms vedtaksvarsel.

Nkom varsler at de vil ilegge Telenor et overtredelsesgebyr på syv millioner kroner fordi de ikke gav bedriftsmobiloperatøren Nortel samme informasjon som de gav sin egen mobilvirksomhet. Informasjonen de holdt tilbake var et dekningskart i filformatet Gis. Kartet var nødvendig for å kunne delta i en  anbudskonkurranse om telefonitjenester til Narvik kommune.

Telenor ble tildelt kontrakten, som er verd rundt 5 millioner kroner pluss MVA i januar i år.

− Vi ser alvorlig på dette, og saken har avdekket at Telenors rutiner for å sikre likebehandling ikke har vært tilstrekkelig innarbeidet i virksomheten. Fraværet av rutiner og kontrollmekanismer innebærer en betydelig risiko for at utfordrere ikke kan konkurrere på like vilkår som Telenor selv. Dette er egnet til å svekke konkurransen i markedet,  sier fungerende avdelingsdirektør for marked og tjenester i Nkom, Kenneth Olsen i en pressemelding fra Nkom.

Ulik behandling i samme anbud

Siden Telenor er utpekt som en tilbyder med sterk markedsstilling, må de gi tilgang til sitt mobilnett også til konkurrende virksomheter. Det innebærer at de må dele informasjonen deres egen virksomhet får tilgang til, med eksterne tilgangskjøpere, på samme vilkår.

− I akkurat denne saken hadde Narvik kommune ute et anbud om mobil- og fasttelefonitjenester. Der var det stilt krav om å gi dekningsinformasjon i et bestemt kartformat, forklarer Olsen på telefon til Digi.

Både Telenor og Nortel som kjøper tilgang til Telenors nett gjennom Erate, ville levere anbud. Nortel ba Telenor om å få utlevert dekningskartet over Narvik og Evenes kommuner, som skulle være i Gis-format. Det fikk de ikke, men da Nortel oppdaget at Telenors eget tilbud hadde dette kartet inkludert, klaget de til Nkom, som mottok klagen 13. januar i år.

Etter at Nkom har hentet inn informasjon fra Nortel og Telenor, konkluderer Telenor med at hendelsene det klages over, skjedde i denne rekkefølgen i november i fjor:

  • 2. november: Telenors egen sluttbrukervirksomhet bad Telenors nettverksdivisjon om å få utlevert dekningskartet.
  • 7. november: Erate spør Telenor Wholesale om å få utlevert dekningskartet i Gis-format.
  • 8. november: Telenor svarer Erate at selskapet ikke har systemer som støtter uthenting av dekningskartet i Gis-format.
  • 14. november: Telenors egen sluttbrukervirksomhet får dekningskartet i Gis-format fra Telenors «Bid og prosjekter»-avdeling.
  • 15. november: Telenors tilbud, med dekningskart, blir sendt til Narvik kommune.
    Les også

Brudd på Telenors rutiner

Selv om Erate ikke fikk ut dekningskartet på vegne av Nortel, leverte Nortel tilbud uten dekningskart i det formatet Narvik hadde krevd. Tilbudet ble likevel akseptert, men nådde ikke opp i konkurransen. Blant annet på grunn av pris.

− Det hadde altså ikke avgjørende betydning i dette anbudet. Det vi reagerer på her er ikke bare manglende likebehandling i den konkrete saken, men også at Telenor ikke har vist at de har gode rutiner for å sikre likebehandling, sier Olsen.

Nkom skriver i sitt vedtaksvarsel at Telenor har forklart at Telenor Wholesale ved en inkurie ikke sendte Erates henvendelse om dekningskart i GIS-format til avdelingen «Bid og prosjekter», slik selskapets rutiner tilsier. I stedet ble henvendelsen sendt direkte til den «relevant ressursen» i Telenors nettverksdivisjon.  Ifølge Telenor visste dermed ikke «Bid og prosjekter» om henvendelsen fra eRate. De ettersendte derfor heller ikke dekningskart i Gis-format til Telenor Wholesale da det ble klart at det var mulig å manuelt gjøre kart i Geotiff-format om til Gis-format.

Ifølge Nkom sier Telenor at rutinen senere er gjennomgått både i Telenors egen sluttbrukervirksomhet og i Telenor Wholesale. I Wholesale er rutinen gjennomgått med et bredt utvalg personer for å sikre god kjennskap til hvordan man skal gå frem ved slike henvendelser fra tilgangskjøpere, og for å sikre god forståelse for formålet med rutinen.

Telenor kan komme med sine innspill

Det Nkom har sendt er et såkalt varsel om vedtak. Telenor kan nå komme med sine innspill, som Nkom tar med i vurderingen før de setter sitt endelig vedtak.

Telenor har overfor Nkom argumentert med at formatet på dekningskartet ikke var avgjørende for Narvik kommunes valg av leverandør, og at de derfor mener at det heller ikke foreligger brudd på kravet om ikke-diskriminering.

Når Digi kontakter Telenor torsdag morgen, er de imidlertid tilbakeholdne med kommentarer.

− Vi har mottatt varsel om vedtak fra Nkom og vil nå bruke tid på å gjennomgå detaljene før vi uttaler oss, skriver kommunikasjonsdirektør i Telenor Norge, Hanne Knudsen i en e-post til Digi.

Nkom skriver for øvrig i sitt vedtaksvarsel at de mener kravet til ikke-diskriminering er brutt, og at det er uten betydning at bruddet ikke fikk direkte konsekvenser for Nortels mulighet til å vinne anbudet.

Les også

Les mer om: