JUSS OG SAMFUNN

NMS-eiere tror på flere fusjoner

To av eierne i New Media Science, Nils Petter Nordskar i Virtual Garden og ARKs Jan Erik Standahl, tror fusjonen med Digital Hverdag ikke er den siste vi får se i norsk internettbransje i år. - Det var på tide at det skjedde noe, mener Nordskar.

Herman Berg
2. okt. 1998 - 16:32

- Det har nesten vært kjedelig å sitte med aksjene til nå, sier Nils Petter Nordskar, eks-gründer og fortsatt investor i New Media Science (NMS). Den tidligere eierandelen hans på 18 prosent av NMS har skrumpet til i overkant av 10, uten at Nordskar er sur for det.

- De har tjent penger og gått i.samme sporet i flere år. Nå blir det plutselig vyer og visjoner i selskapet. Det finnes nok av mellomstore selskap i Norge i dag som går sin jevne gang. Jeg vet jo at alle i bransjen har snakket sammen på et eller annet tidspunkt og er på søken etter partnere, sier Nordskar.

På andre siden av svenskegrensen har det etter hvert blitt en tradisjon at de mindre og mellomstore internettbedriftene slår seg sammen for å kunne konkurrere med de største. WM-data, Spray, Icon Medialab og Fremtidsfabriken har alle internasjonale ambisjoner.

Spray finnes i allianse med Geelmuyden.Kiese her hjemme, mens Icon i lengre tid har vært på jakt etter det rette oppkjøpsobjektet i Norge.

Tidligere i år ble moderselskapet Spray Network kjøpt opp av amerikanske Razorfish, mens Knut Jørstads Intervett slo seg sammen med programvareselskapet InfoStream.

Nordskar har ingen formening om hvem som kommer til å være de neste i rekken til å slå sine pjalter sammen.

- Det er to gode selskaper som nå går sammen, to av de beste i bransjen. De har festet grepet i markedet ved å levere kvalitet og hente inn penger. Begge er overskuddsbedrifter, sier Nordskar, som mener at det også er en fornuftig oppskrift de to fusjonspartnerne har valgt når det gjelder sammensetning av ledelsen:

- Jeg ser bare på vår egen fusjon. Jeg har også skjegg og briller og fikk en lys, langhåret vakker kvinne ved min side. Dette kan ikke gå galt...

Nils Petter Nordskar fusjonerte reklamebyrået Virtual Garden med lille OPP reklamebyrå og JBR-medarbeider Elisabeth Mannsverk i fjor høst. Nordskar tok tekstforfatterjobben, mens Mannsverk ble daglig leder.

Nå tar Bente Sollid styringen i det nyfusjonerte selskapet, mens Erling Maartmann-Moe blir direktør for forretningsutvikling.

Jan Erik Standahl i ARK tror at dette kun er første skritt for New Media Science. ARK har også fått redusert sin eierandel fra 18 prosent til 10, 6 prosent i det nye selskapet.

- Dette er en spennende sak. En større konstellasjon gjør det mulig å angripe større aktører i markedet. De får nå stor nok infrastruktur og tyngde til å løse kompliserte oppgaver, mener han.

- Selskapet har foretatt et viktig skritt mot et langsiktig mål ved å bygge størrelse og kompetanse. Eierstrukturen er da også ganske trygg, noe som setter dem i en god posisjon for videre ekspansjon, sier Standahl som innrømmer at ARK er svært interessert i at NMS bygger seg store innen forretningsbasert kommunikasjon.

ARK satser sterkt på konsepter rundt Network Computing (NC) og bygger IT-løsninger der de blant annet har behov for Internett-kompetansen som NMS sitter med.

- Innenfor området business-kommunikasjon forventer jeg og mange med meg at Internett kommer til å eksplodere fremover. Vi trenger store grupperinger på nettet for å ivareta dette på en trygg måte, sier han.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.