No Escape for Posten på mandag

Posten Norge BA slipper katta ut av postsekken på mandag. Da åpner endelig det første ordentlige netthandelstedet fra distribusjonsgiganten. Store forventninger knyttes til selskapet som e-handelsaktør.

- Hvordan blir det Rolf Erik Hasle, er det Escape som blir det nye navnet på Postens e-handeltjeneste?

- Ingen kommentar, sier Hasle til digi.no.

Han er direktør i Posten Fjernhandel som står har stått bak utviklingen av nettstedet og har ansvar for markedsføringen. Lanseringen skal foregå i Posten Fjernhandels egne lokaler mandag klokken 11.

Allerede før presentasjonen er det kommet flere store drypp om hva som kommer, men navnet har til nå vært en av hemmelighetene som skal publiseres til uken.

- Ja, vi kommer med navnet klokken 11 på mandag. Samtidig kommer vi med en kundeliste som vi selv synes er ganske imponerende. Dessuten skal pressen få lov å møte de to som jobber med nettstedet, sier Hasle som ikke vil si noe mer før lansering.

I forrige uke gikk den samme Hasle ut i Dagbladet og fortalte om den nye nettbutikken som vil være et kjøpesenter basert på merkevarer. Eksempler på produkter er klær, golf- og barneutstyr, PC og CD-er, sier Hasle som altså overfor digi.no uttrykker tilfredstillelse med samarbeidspartnerne som er med på satsingen.

Hasle har videre sagt til Dagbladet at Posten må bli proffe på dette markedet for å sikre Posten konkurransekraft i fremtiden. Han anser utenlandske e-handelsteder som en enorm trussel mot Posten konkurransemessig.

Likevel virker det ikke som om Posten har hatt veldig hastverk med å få noe på plass. Postens største satsing til nå har vært Interpost, et informasjonstorg som aldri levde opp til det det en gang ble forespeilt å være.

Allerede i august 1997 gikk Posten ut i digi.no med estimater på 7-900 millioner kroner til satsing på en ny online-strategi. Posten SDS skulle være spydspissen i denne satsingen.

Les saken fra 1997 her:


Posten: Online-strategi til 900 millioner kroner

De enorme summene ble imidlertid aldri bekreftet senere og nå svirrer særdeles mer edruelige tall, som ti millioner til investeringer på IT-siden, rundt i luften.

Det skal imidlertid mye til for å ta igjen forspranget som den svenske søsterbedriften Posten har skaffet seg gjennom sitt nettsted Torget. Torget har i flere år vært en av de best besøkte portalene i Sverige med sitt fokus på e-handel.

"Torget" var da også tidligere i år den interne arbeidstittelen på Posten Norges nye kjøpesenter.

Til toppen