Nobel med e-læring på eget Internett-museum

Nobel-stiftelsen vil nå bruke nettet som læringsverktøy. På Nobels Internett-museum kan lab-teknikeren Virituelle Eva lære deg et og annet om kjemi.

I anledningen Nobelprisens 100-årsjubiluem lanseres nå et nytt e-læringsinitiativ på organisasjonens Internett-side.

Her kan forskerspirer og andre nysgjerrige besøke virtuelle forskningslaboratorier eller høre litteraturprisvinnernes egne opplesninger. Organisasjonen ønsker med dette å vise hvilket potensiale Internett har som læringsverktøy. Dette skriver nettverksleverandøren Cisco Systems i en pressemelding.

Nobel-stiftelsen lanserer nå et nytt nettbasert læringsinitiativ, med bistand fra Cisco.


De offisielle Nobelsidene ble lansert i 1995. Museumssidene, som hittil er besøkt av 250 millioner personer, oppgraderes nå til å omfatte e-læring.

Brukerne, som for det meste er elever og studenter, kan besøke et nytt virtuelt laboratorium hvor man selv kan oppleve og lære av ulike eksperimenter. Innen kjemi kan man få hjelpe av lab-teknikeren "Virtuelle Eva". Videre kan man høre opptak av litteraturprisvinnere som leser fra egne tekster. William Golding vil for eksempel lese og snakke om sin bok "Fluenes herre".

Opptak av Mor Theresa og Martin Luther King er også blant de mange prismottakerne som ligger tilgjengelig.

Verktøy som gjør det mulig å utforske atomer, elementære partikler eller se nærmere på relativitetsteori, er alle tilgjengelige i fysikkdelen av eMuseet. Her kan man også lære mer om røntgenstråler og kvanteteori. I medisinseksjonen er det lagt opp til undervisning om livsprosesser og DNA.

- Årsaken til at vi utviklet Nobels eMuseum var ønsket om å appellere til den nye Internett-generasjonen. Intet annet medium representerer et bedre potensial med tanke kommunikasjon til en komplekst sammensatt målgruppe på en interaktiv måte, sier Nils Ringertz, direktør ved Nobels eMuseum, i en pressemelding.

Bidraget til utdanningsinnholdet i eMuseet kommer fra Wallenberg Stiftelsen og Cisco, som har donert infrastruktur og kompetanse til oppbygning av sidene, samt de tekniske løsningene som muliggjør den interaktive læringen.

Til toppen