Noen få bruker mye på e-juleinnkjøp

Bøker og CD-er blir vinnere i julehandelen på Internett. Gartner Group understreker at det er vinn eller forsvinn for de som ikke kan håndtere kundene i e-julestria.

4 av 10 som har erfaring med e-handel vil kjøpe julegaver over Internett i år. Dette er konklusjonen i en undersøkelse som analyseselskapet Gartner Group har gjort i det amerikanske markedet.

Undersøkelsen, som ble foretatt i september og oktober, blir først offentliggjort i dag. Selskapet spurte ut 2.704 Internett-brukere om deres planer vedrørende juleinnkjøp over Internett.

Resultat var altså at 40 prosent ville handle julegaver gjennom e-handelsselskaper.

I første omgang kan prosentsatsen muligens synes noe lav, men det er interessant å merke seg at de som har planlagt å handle over Internett anslår at de vil bruke 43 prosent av julebudsjettet sitt via denne kanalen.

Totalt sett regner Gartner Group med at amerikanske forbrukere vil handle for 8,4 milliarder dollar over Internett i år. På verdensbasis regner selskapet med et julesalg på 19,5 milliarder dollar.

- E-handelsselskaper vil i år selge til mer erfarne forbrukere enn tidligere, sier David Schehr, ansvarlig for undersøkelsen hos Gartner Group i en pressemelding.

- Dette er både positivt og negativt for de etablerte e-handelsselskapene. Det er positivt fordi forbrukerne har en preferanse for Internettsteder de kjenner og har gode erfaringer med. Markedsføringen kan dermed brukes mer målrettet. Men forventningene vil også være høyere og det vil være en kritisk faktor om e-handelsselskapene holder det de lover. Dersom de ikke gjør det vil disse kundene være tapt for alltid, fortsetter Schehr.

De fem mest forespurte vareslagene vil være...

  • bøker
  • CD-er / kassetter
  • leker og videospill
  • videoer og DVD-er
  • software og PC-spill

...mener Gartner Group å kunne konkludere undersøkelsen med.

Til toppen