Nok en internasjonal spillsuksess fra Norge

Et lite, norsk selskap har på rekordtid skapt et av verdens største digitale samfunn. Hver dag registrerer rundt 3.000 nye medlemmer seg på spillstedet Minatrix.com, som nå har passert 250.000 medlemmer.

Det er firemannsbedriften Plutonium Software som har utviklet Minatrix.com. Plutonium Software ble grunnlagt i 1999 av Tonny Espeset, for mange kodesnekkere best kjent som forfatter av boken "KickAss Java Programming" og hedersprissanker en masse (JARS-award, SIME-award, Gulltaggen) for sin utvikling av digitale underholdningskonsepter.

Ett av disse konseptene er Minatrix, som bare ved hjelp av jungeltelegrafen har vokst til å bli et kjempestort digitalt treffsted for spillere i alle aldre.

- Vi har ikke brukt en eneste krone på markedsføring. Minatrix har utelukkende ved "word of mouth" vokst til hele 250.000 medlemmer. Mellom 3.000 og 3.500 mennesker registrerer seg på Minatrix hver dag, og det er mer regelen enn unntaket at så mange som 600 brukere er inne på nettstedet samtidig, forteller Kjell Juveth Johansen, Siteloft-gründeren som nå har fått ansvaret for forretningsutvikling og markedsføring av Plutonium Softwares produkter.

- Frem til nå har vi brukt tiden til å ferdigstille Minatrix og selv om en slik avansert underholdningstjeneste aldri blir helt ferdig, er det likevel tid for å kommersialisere og utnytte Miantrix fulle potensial, sier Juveth Johansen til digi.no.


Også Plutonium Software begynner nå å se seg om etter måter å ta seg betalt for innholdet på sine nettsider. Selskapet innfører i disse dager et betalingssystem, men Johansen understreker at de ikke stenger løsningen helt.

- Vi ønsker at medlemsmassen skal fortsette å vokse i samme tempo som før, men vi tilfører i stedet nye tjenester som vi tilbyr mot betaling og som vi vet våre medlemmer vil være interessert i å betale for, sier Juveth Johansen.

Som eksempler på betalbare tjenester nevner han innføring av turneringsspill, skreddersøm av spill, innføring av nye spill og ikke minst "gullklubbordninger" der de som betaler for å spille får spille med gullterninger, gullkøer osv. mens motstandere som fortsatt velger å spille gratis må nøye seg med "osteterninger" og generelt sett dårligere profilering. De som betaler, blir profilert med en egen plakat à la "You're now playing against a gold member" og får dessuten flere valgmuligheter i spillene, noe som dermed gjør at de også øker sine sjanser til å vinne. Gullklubb-medlemmer får i tillegg tilgang til spill som ikke-betalende ikke får aksess til.

Foruten spill og turneringer på Minatrix får deltakerne også tilgang på chatrooms, highscore-lister, et avansert ratingsystem, visuell og auditiv kommunikasjon samt intern e-post. Minatrix har dessuten en brukerdatabase der det kan hentes ut en rekke statistikker og et flerspråklig brukergrensesnitt.

- Vi har posisjonert oss for et fremtidig mobilt Internett, og har allerede laget flere produkter i J2ME (Java på mobiltelefoner), deriblant har vi hentet frem en DOOM-klone for et amerikansk selskap i J2ME, noe jeg tror vi er alene om i verden for denne 3D-teknologien, sier Juveth Johansen til digi.no.

Noe av den mest spennende trenden på spillfronten for tiden er fenomenet "Advergaming", det vil si at spillprodusentene inngår partnerskap med kjente merkevareleverandører om blant annet produktplasseringer i spillene. Plutonium Software har også kastet seg på denne bølgen, og lanserer i disse dager et bilspill i samarbeid med Radio 1 (Radio 1s trafikkhelikopter har dermed fått plass i spillet) og Castrol (bilspillerne får poeng for hver oljetønne med Castrol-logoen påklistret som de kjører over).

- Spillet heter Castrol Racing 2, og her har vi utviklet den siste viktige biten av vårt javabibliotek. Nå er biblioteket vårt komplett, dermed kan vi produsere nesten hva som helst på svært kort tid, sier Juveth Johansen, som forklarer bibliotek-prinsippet ved å sammenlikne med en kasse med Lego-brikker.


- Med alle legoklosser tilgjengelig, kan vi bygge avanserte underholdningstjenester og produkter på en brøkdel av den tid, og under halvparten av den prisen som våre konkurrenter tilbyr. Vi snakker altså om skikkelig gjenbruk av kode og ressurser, forteller Juveth Johansen.

I kjølvannet av Castrol Racing 2 vil Plutonium Software lansere XSnowDude - et avansert snowboardspill som selskapet har vært i stand til å utvikle på bare tre uker takket være "legoklossene".

- Skissene er klare, og konseptet klar for produksjon. Kombinerer man produktene våre med betalingsløsninger, har operatørene nå mulighet for å sjekke hypotesten om at folk virkelig er villige til å betale for kvalitetsinnhold på nettet, sier Juveth Johansen.

Blant brukerne er så mange som 40 prosent jenter, og hele 90 prosent av spillerne kommer fra utlandet - potensialet for vekst her hjemme er med andre ord fremdeles stort.

Til toppen