Det var i oktober i fjor norske New Media Science, daværende nygift med Digital Hverdag, gikk inn i Europas største Internett-allianse, Nordic NetPartners AB, der danske Networkers og finske Satama Interactive inngikk som partnere sammen med New Media Science og - nettopp - svenske Netsolutions (se peker til egen sak nedenfor eller i margen til høyre).
Etter lengre tids rykter ble det mandag klart at Netsolutions vokser seg større, ikke bare på alliansesiden men også som eget selskap. Ved å fusjonere med Framtidsfabriken dannes konsernet Framtidsfabriken Netsolutions - et selskap som får 270 ansatte og en samlet omsetning på omlag 144 millioner svenske kroner.
Og ambisjonen er stjerneklar: Å bli et av Europas ledende konsulentselskaper innen Internett. Dessuten skal selskapet børsnoteres i løpet av inneværende år, opplyser fusjonskameratene.
Fusjonen skjer ved at Framtidsfabrikken foretar en rettet emisjon mot Netsolutions eiere - i hovedsak ansatte i selskapet. Administrerende direktør i Netsolutions, Johan Wall, får omlag ti prosent av aksjene i det fusjonerte selskapet - omtrent det samme som Framtidsfabrikens toppsjef, Jonas Birgersson, får.
Netsolutions understreker at selskapets rolle i det nordiske samarbeidet i Nordic NetPartners vil fortsette som før.
Konsernsjef og administrerende direktør i Framtidsfabriken Netsolutions blir Jonas Birgersson, mens Johan Wall får den operative lederrollen.
Ifølge Computer Sweden tiltrer dessuten Ericssons førstevisekonsernsjef, Carl Wilhelm Ros, som styreformann i det fusjonerte selskapet.
Nordic NetPartners består av aktører som hver for seg har betydelige markedsposisjoner i sine respektive hjemland. New Media Sciences drivende kraft i alliansen, Erling Maartmann-Moe, har overfor digi.no tidligere fremholdt at alliansen i innsalgsfasen mot nordiske aktører allerede har medført at selskapene kan delta i forhandlinger man ellers neppe ville blitt invitert til.