ANALYSER

Nokia blir stadig større

De største mobilprodusentene vokser, mens andelen til de under top-fireren er på vei ned.

28. apr. 2005 - 09:25

Sony Ericssons taper markedsandel, i følge en rapport fra Strategy Analytics. Dette skjer samtidig som de globale mobilleveransene økte med 10 prosent i første kvartal. Det er en pen vekst, men vesentlig lavere enn veksten på hele 44 prosent i første kvartal i fjor, sammenliknet med året før.

Sony Ericsson hadde nok håpet på videre fremgang, men deres fall er svært lite i forhold til Siemens, som taper 2,7 prosentpoeng av markedet, og nå bare har 5,4 prosents markedsandel. De mindre produsentene som faller utenfor topp seks-listen mister også 2,8 prosentpoeng av markedet, hevder Strategy Analytics, i følge Dagens Næringsliv.

Vinnerne er de fire største, og særlig Nokia. De øker sin markedsandel med 2,8 prosentpoeng, fra 28,5 til 31,3 prosent. Motorola på andreplass øker også sin markedsandel, men bare marginalt.

Bakfra kommer Samsung som en periode i fjor var forbi Motorola, og LG Electronics, som nå har passert Siemens og Sony Ericsson.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.