Nokia bryter ut av sin gamle rolle

Nokia er ikke fornøyd med å produsere mobiler lengre, det understreker et nytt oppkjøp.

Nokia er i ferd med å kaste sin gamle beskjedenhet på båten. For å produsere fire av ti mobiler som blir solgt i verden gir makt, men så langt har ikke Nokia brukt den.

Dermed er det mobilselskapene som hittil har fått selge innhold og tjenester til kundene, men mye kan tyde på at Nokias nye sjef Olli-Pekka Kallasvuo ikke er så beskjeden som hans forgjenger Jorma Ollila.

For under Kallasvuo har Nokia gjort flere store oppkjøp på tjeneste-siden, blant annet for å lansere sin egen musikktjeneste. Og på fredag gjorde Nokia et nytt kjøp.

    Les også:

Denne gangen er det mobilannonser Nokia gjør et fremstøt på. Dette er ikke store markedet i dag, men for å sikre seg en billett har Nokia kjøpt opp Enpocket, et selskap som eier systemer for å sende ut mobilannonser til applikasjoner og tjenester på brukernes mobiler.

Kampen om annonse-markedet på mobilen kan bli svært spennende, for i motsetning til PC-brukere, kan mobilselskapene sjekke hvor brukeren er og vise geografisk relevante annonser. Google, Microsoft og mange andre satser derfor tungt i dette markedet.

Enpocket samarbeider med blant annet Sprint Nextel og Vodafone.

Selskapet har 120 ansatt og har hovedkvarter i Boston. Hva Nokia måtte betale er ikke kjent.

Til toppen