Nokia melder at salget øker i alle regioner, med Europa som det viktigste markedet som tar unna 57 prosent av alt Nokia selger. De største markedene for selskapet generelt sett er USA, Kina, Tyskland, Storbritannia og Italia.
Nokias salg endte på 3,8 milliarder euro, mens overskuddet nesten ble doblet til 768 millioner euro. Driftsmarginen til selskapet økte fra 15,6 prosent i første kvartal i fjor til 19,8 prosent.
Styreleder og konsernsjef i Nokia, Jorma Ollila, kommenterer resultatet med å si at selskapet er godt fornøyd med utviklingen med sterkt salg og gode marginer.
Ollila sier at selskapet styrker merkevaren Nokia i alle markeder, spesielt innenfor mobiltelefoner. Nok en gang vokser mobiltelefonsalget raskere enn verdensmarkedet noe som styrker selskapet som verdens levende leverandør av mobiltelefoner. Foruten mobiltelefoner økte Nokia sterkt på mobil infrastruktur med en salgsvekst på 60 prosent.
- Resultatene vi legger fram gjør at vi er sikre på å nå målene for 1999, sier Ollila.
Selskapet har etter sterk vekst i USA de siste årene oppnådd en varemerkekjennskap i USA på 60 prosent. Nokia sysselsetter 48.000 personer ved slutten av kvartalet.
Nokia Q1
(alle tall i millioner euro) |
1Q1999 | 1Q1998 | Endring i prosent | 1998 |
Salg | 3.870 | 2.501 | 55 | 13.326 |
Nokia Telecom | 1.108 | 889 | 25 | 4.390 |
Nokia Mobile Phones | 2.577 | 1.339 | 92 | 8.070 |
Andre | 198 | 314 | -37 | 1.014 |
Drifts res. | 768 | 390 | 97 | 2.489 |
Nokia Telecom | 266 | 213 | 6 | 960 |
Nokia Mobile Phones | 616 | 164 | 276 | 1.540 |
Andre | (74) | 13 | - | (11) |
Overskudd før skatt | 758 | 387 | 96 | 2.456 |
Netto res. | 505 | 336 | 50 | 1.750 |
Kilde: Nokia