Tendensen i det globale mobilmarkedet er at Nokia tar nye markedsandeler i et raskere tempo enn hva de to nærmeste konkurrentene Motorola og Ericsson taper. I 2000 vant Nokia 4,7 prosentpoeng, mens nummer to og tre tapte 2,8 prosentpoeng.
Mens Nokia klarte å selge 126 millioner mobiltelefoner i 2000, solgte Motorola 60 millioner og Ericsson 41 millioner.
Tendensen fra 1999 til 2000 styrket seg ytterligere i fjerde kvartal i fjor, da Nokia satt med en markedsandel på 33,9 prosent, ifølge Dataquest. Motorola og Ericsson lå på 12,7 og 8,7, eller betydelig lavere enn året sett under ett. Dette betyr at Nokia har styrket stillingen vesentlig mot slutten av fjoråret.
Tre mobilprodusenter ligger klare til å overta Ericssons tredjeplass i det globale mobilracet. Tyske Siemens ligger nærmest med en markedsandel på 6,5 prosent etter en vekst på 0,3 prosentpoeng. Selskapet klarte imidlertid ikke å vokse i fjerde kvartal, og veksten i selskapet er i dag svært avhengig av det europeiske markedet som viser tegn til stagnasjon.
Nummer fem og seks er japanske Matsushita som selger varer under merket Panasonic og koreanske Samsung med henholdsvis 5,2 og 5 prosent. Bare Samsung kunne vise til en styrket stilling etter år 2000.
Senioranalytiker hos Gartner Dataquest, Bryan Prohm sier han ikke blir overrasket om ett eller flere av de mestselgende selskapene forsvinner fra markedet i løpet av de neste par årene.
Mobilsalget i 2000, estimat i tusen.
Selskap | Salg 2000 | Markedsandel 2000 (%) | Salg 1999 | Markedsandel 1999 (%) | Vekst (%) |
Nokia | 126,369 | 30.6 | 76,335 | 26.9 | 65.5 |
Motorola | 60,094 | 14.6 | 47,818 | 16.9 | 25.7 |
Ericsson | 41,467 | 10.0 | 29,785 | 10.5 | 39.2 |
Siemens | 26,989 | 6.5 | 17,687 | 6.2 | 52.6 |
Panasonic | 21,511 | 5.2 | 15,581 | 5.5 | 38.1 |
Samsung | 20,639 | 5.0 | 12,982 | 4.6 | 59.0 |
Andre | 115,662 | 28.0 | 83,393 | 29.4 | 38.7 |
Totalmarked | 412,731 | 100.0 | 283,581 | 100.0 | 45.5 |
Kilde: Gartner Dataquest