Nokia får ny konkurranse fra Sør-Korea

LG Electronics kaster seg nå inn i det nordiske markedet, men åpner med to kjedelige telefoner.

Nokia får med LGs inntreden tøffere konkurranse i sitt hjemmemarkedet. LG er ikke hvem som helst - selskapet er en av verdens største produsenter av elektronikk og komponenter. Selskapet lager mange av komponentene de trenger selv, i motsetning til for eksempel Nokia, som må kjøpe dem av andre.

Sammen med blant andre Samsung har LG vært en av rakettene i mobilmarkedet de siste årene. For det sørkoreanske mobilmarkedet er svært avansert, noe som har latt de hjemlige produsentene utvikle funksjonsrike mobiler til hyggelige priser.

LG Electronics økte sin andel på verdensmarkedet med nesten 50 prosent i fjor, og utfordrer nå SonyEricsson om femteplassen. Målet for det nordiske markedet er ti prosent innen fem år.

- På 2,5 år har LG Electronics lykkes i å bli ledende i Norden på video, DVD og plasmaskjermer ved å satse på ny design, teknikk og kvalitet. Det er ingenting som tilsier at vi ikke skal lykkes i å ta store markedsandeler med våre mobiltelefoner, sier Christian Norder, salgssjef for LG Electronics mobiltelefoner i Norden.

LG starter salget i Norden med de to svært så tradisjonelle modellene G5300 og G7000. Telefonene har GPRS, store skjermer med 65.000 farger og polyfoniske ringetoner, men mangler alt som kjennetegner siste generasjon, for eksempel kamera, Java og MMS.

I løpet av året lanseres ytterligere fem modeller, alle med fargeskjerm og polyfoniske ringetoner. LG lover å lansere en UMTS-telefon i løpet av året.

Til toppen