Datamaskin-leverandører og mobiltelefon-produsenter har de siste årene kjempet en innbitt kamp om hvem som skal lage den elektroniske dingsen du og jeg vil ha i lommen. Dingsen blir en fusjon mellom en datamaskin og en telefon, men hva er viktigst?
Ferske tall viser at stadig flere kunder tenker som følger: Jeg må ha en mobiltelefon og da hadde det vært kjekt med datamuligheter. Kjøper jeg en ren datamaskin, må jeg kjøpe en mobiltelefon i tillegg.
Lenge så det ut som datamaskin-gutta skulle vinne. Psion startet kappløpet, så kom Palm, og etter hvert har leverandører som Compaq og Casio fått opp farten med Windows-baserte maskiner. Men særlig Nokia har satset på datamuligheter på sine mobiltelefoner.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1137,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Nå viser det seg at det er Nokias Communicator-modeller som topper salgsstatistikken i Europa. Ferske tall fra det engelske analyseselskapet Catalyst viser at overraskende at det er Nokia som topper statistikken for lommedata-maskinner (PDA-er).
Andre målinger har bare sett på kampen mellom Palm og Windows CE-baserte systemer og har åpenbart glemt å spørre Nokia om Communicator-salget.
Nokia solgte 152.000 maskiner i tredje kvartal, mot Palms 108.000 og Compaqs 67.000.