Nokia øker forspranget til konkurrentene

Tall fra Strategy Analytics viser at Nokias globale markedsandel har vokst fra første til andre kvartal i år.

Det amerikansk-britiske analyseselskapet Strategy Analytics har offentliggjort en rapport om det globale markedet for mobiltelefoner i andre kvartal 2002. Oversikten over markedsandelene fordelt på de fem største merkene, ser slik ut:

merke markedsandel Q2 2002 markedsandel Q1 2002
Nokia 37,2 % 35,4 %
Motorola 17,3 % 15,6 %
Samsung 9,8 % 10,4 %
Siemens 8,5 % 9,1 %
Sony-Ericsson 5,2 % 6,4 %

Analysen legger vekt på at de fem store, samlet sett, fortsetter å dominere markedet, med en samlet markedsandel som har økt fra 76,9 prosent til 78,0 prosent. Den framhever også at Nokia, sakte men sikkert, er i ferd med å nå sitt mål om en markedsandel på 40 prosent.

Ifølge Strategy Analytics ble det levert 96,7 millioner mobiltelefoner i andre kvartal. Selskapets prognose for hele året er 417 millioner enheter, mot 393 millioner i 2001.

Ifølge Wall Street Journal er det store sprik mellom ulike anslag over både hvor stort det globale mobiltelefonmarkedet er, og hvorvidt det øker eller minsker.

Nokia anslår andre kvartal til 93 millioner enheter, og hele 2002 til 400 millioner enheter. Ericssons anslag for andre kvartal er 85 millioner enheter, mens investeringsbanken Dresdner Kleinwort Wasserstein tror det ble solgt mellom 110 og 115 millioner mobiltelefoner verden over i andre kvartal. I mai leverte Gartner en årsprognose på 420 millioner enheter, og holdt fast ved denne i juli, da flere leverandører reviderte sine omsetningsanslag.

Til toppen