BEDRIFTSTEKNOLOGI

Nokia øker langt mindre enn markedet

I tredje kvartal økte mobilsalget i Vest-Europa med 23 prosent. Nokia økte bare med 1,5 prosent.

8. des. 2003 - 08:16

Før helgen offentliggjorde det britiske analyseselskapet Strategy Analytics tall for mobilsalget i Vest-Europa i tredje kvartal.

Det samlede salget økte med 23 prosent fra tredje kvartal i fjor til tredje kvartal i år. Motorola, og spesielt markedsleder Nokia, henger kraftig etter markedsutviklingen, mens Sony Ericsson dobler, Siemens mer enn dobler, og Samsung har en solid vekst.

I andeler ser det slik ut:

Tall fra IDC, som bruker en annen metode for å samle inn tall, viser noe av den samme tendensen, men mindre dramatisk. De mener Nokias markedsandel falt fra 55 prosent i tredje kvartal i fjor til 51 prosent i tredje kvartal i år, mens Siemens økte sin andel fra 15 prosent til 19 prosent.

Nokia avviser å ha tapt markedsandeler, men viser bare til at andelen i det globale markedet har økt til 39 prosent.

Strategy Analytics peker på at Nokia gjør det spesielt dårlig i Storbritannia. De legger også til at Nokia tradisjonelt gjør det dårligere i tredje kvartal enn i fjerde, og antar at tallene for Vest-Europa vil være bedre for Nokia i fjerde kvartal enn i tredje. Etterspørselen vil øke for både avanserte og rimelige modeller, mener de. Prognosen for årssalget av mobiltelefoner i Vest-Europa er oppjustert til 125 millioner enheter i 2003.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra