BEDRIFTSTEKNOLOGI

Nokia øker sin markedsandel

Nokia-sjef Jorma Ollila styrker sin posisjon som verdens mobilsjef, selv om finnene taper andeler i CDMA-markedet.

22. mai 2003 - 10:44

Nokia, Samsung, Motorola og LG økte alle sine markedsandeleri første kvartal i år, viser nye tall fra Strategy Analytics.

Finske Nokia har nå en markedsandel på formidable 35,1 prosent, ifølge Strategy Analytics (IDC anslår andelen å være enda høyere: 35,5 prosent), som er en økning fra 34,5 prosent i samme kvartal i fjor.

Selskapet har dermed en posisjon som er over dobbelt så sterk som nummer to på lista - amerikanske Motorola, som i første kvartal hadde en markedsandel på 15,4 prosent - en økning på 0,3 prosentpoeng sammenliknet med samme periode året før. Som en god nummer tre kommer koreanske Samsung med en andel av markedet på 12,2 prosent, opp fra 10,2 prosent året før.

Det som kanskje bekymrer Nokia litt er at selskapet, fortsatt ifølge Strategy Analytics, taper terreng i det "sære" amerikanske markedet, der CDMA-standarden er mest utbredt. Nokia har nå en markedsandel på 7,6 prosent på CDMA, ned fra 11,3 prosent året før, ifølge undersøkelsen. Nokia fastholder imidlertid selv at deres CDMA-markedsandel fremdeles ligger rundt ti prosent.

Totalt sendte produsentene 108,3 millioner nye mobiltelefoner ut i markedet i første kvartal, mens salget passerte 113 millioner enheter. Det indikerer at lagrene minker, og leveransene ventes derfor å øke med 5,8 prosent ut året - til totalt 454,5 millioner enheter, ifølge Strategy Analytics.

Studien bekrefter for øvrig Sony Ericsson negative tendens. Det svensk-japanske joint venturet har nå sklidd ned til sjetteplass blant verdens mobilleverandører med en markedsandel på fem prosent (ned fra 6,2 prosent i fjor) - bak henholdsvis Siemens (7,4 prosent - ned fra 8,9 prosent året før) og LG (5,2 prosent - opp fra 3,3 prosent året før)

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.