Nokia øker stadig markedsandelen

Ifølge Strategy Analytics fortsetter Nokia å øke sin markedsandel innen mobiltelefoner.

Det amerikanske analyseselskapet Strategy Analytics mener at Nokias andel av det globale markedet for mobiltelefoner, målt i antall enheter, igjen er i ferd med å øke. En viktig årsak til Nokias framgang, er priskutt.

Strategy Analytics mener det ble levert 168 millioner mobiltelefoner i tredje kvartal, 25 prosent flere enn i samme kvartal i fjor. Geografisk sett var økningen spesielt stor i Latin Amerika. I de mer utviklede markedene skyldes oppsvinget at forbrukere har byttet ut til mer avanserte modeller.

Andelen til Nokia i årets tredje kvartal er 31 prosent. Det er opp fra 29 prosent i andre kvartal, men mindre enn fjorårets tredje kvartals 34 prosent.

Fra andre kvartal til tredje kvartal i år falt Motorolas markedsandel fra 15 prosent til 14 prosent, mens Samsung holdt seg på 14 prosent.

Det er ingen store uoverensstemmelser mellom tallene til Strategy Analytics og leverandørenes egne oppfatninger. Nokia mener de har en andel i tredje kvartal på 33 prosent, mens Samsung oppfatter sin til mellom 13 og 14 prosent for hele 2004. En talsperson for Motorola sier til Wall Street Journal at tallene fra Strategy Analytics svarer «noenlunde bra med det vi erfarer».

I september offentliggjorde Gartner sin undersøkelse av mobiltelefonmarkedet i andre kvartal. Den viste en liten økning av Nokias markedsandel fra første til andre kvartal, fra 28,9 prosent til 29,7 prosent, altså litt over anslaget fra Strategy Analytics.

Nokias priskutt startet i andre kvartal, for å rette opp nedgangen i første kvartal.

    Les også:

Til toppen