IT-bransjen har lært resten av verden å ikke ha lager - produser mest mulig når kundene har bestilt, for på mange av IT-bransjens produkter er ferskvare og taper seg fort i verdi på lager.
Men denne modellen har en svakhet. Når etterspørselen fra kundene er større enn hva man hadde klart å spå, får man ikke solgt mer, for man har ikke komponenter på lager. Dette rammer nå Nokia, skriver Wall Street Journal.
Komponentmangelen kommer som et nesten ironisk tilleggsproblem for Nokia-sjef Jorma Ollila. Nokias markedsandeler har falt dramatisk de siste to kvartalene, mye fordi Nokia bommet på hva slags modeller markedet ville etterspørre.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1137,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
I tillegg klarer altså Nokia ikke å utnytte etterspørselen etter Nokia 6230, en kompakt svart telefon med kamera og radio. I blant annet England er mange butikker tomme for 6230. Spørsmålet er hvor mange kunder som setter seg på venteliste eller velger en telefon fra et annet merke i stedet.