Nokia står ved korsvei og kan tape stort

Raske endringer i mobilmarkedet frarøver Nokia sine fordeler, advarer Gartner. Her er hvorfor din neste telefon kanskje ikke har Nokia-logo:

Analyseselskapet Gartner har i en fersk rapport gått gjennom mobilgiganten Nokias utfordringer fremover.

For mobilbransjen er inne i radikale endringer, noe som raskt kan ta fra Nokia den soleklare lederposisjonen selskapet nyter i dag.

Gartner peker på at Nokia har gjort en rekke heldige valg som nå gjør at selskapet har en markedsandel på 36 prosent og dominerer salget av avanserte mobiltelefoner i Europa. Dette skyldes mye satsingen på operativsystemet Symbian og serie 60, applikasjonssettet/rammeverket Nokia har lagt på toppen.

Men Nokia står nå ved en korsvei i og med at markedet endrer seg dramatisk. Salget øker ikke lenger like raskt som før, og ny teknologi svekker mange av Nokias viktigste fordeler, mener Gartner.

Den største trusselen mot Nokia er at mobiltelefoner i stadige større grad minner om PC-er; du kan kjøpe inn ferdige komponenter og sette dem sammen med liten utviklingsinnsats selv. Dette har åpnet markedet for mange asiatiske leverandører som nå spiser mye av veksten i Asia.

Samsung, LG, Matsushita (Panasonic) og Sharp klarer nå å skaffe seg samme volumprisfordeler som hittil Nokia hittil har vært alene om.

Nokia bidrar med dette selv gjennom sitt salg av serie 60-programvaren. Dette tjener selskapet gode penger på, men man skaper samtidig sine egne konkurrenter.

I tillegg er Nokia svak i de asiatiske markedene og Kina, der den største veksten vil komme fremover. I Kina er det flere nasjonale produsenter som nå vinner frem.

Til slutt understreker Gartner at nettverksoperatørene er en stor trussel mot Nokia. Selskaper som Vodafone og Orange har lansert subsidierte telefoner fra Asia med sine egne logoer påklistret. Slike telefoner gir enklere og mer operatørtilpassede tjenester, men binder samtidig kundene.

Både Motorola og Siemens har sagt ja til å fjerne sine logoer, men Nokia har foreløpig ikke begitt seg inn i denne maktkampen og håper at kundene fortsatt vil prioritere selve telefonen over nettverk- og operatørvalg.


Til toppen