Under et analytikermøte i Amsterdam i brettet Nokia-sjef Olli-Pekka Kallasvuo i går frem et bilde av utvikling og hvordan verdens største mobiltelefon-produsent ser på utviklingen.
Etter å ha lansert fire ny mellomklasse-mobiler, kom de dårlige nyhetene. Tall for tredje kvartal viser at veksten i det globale mobilmarkedet er fenomenal, og aktører som Nokia klarer å lokke kinesiske og andre asiatiske kunder til å kjøpe deres modeller fremfor lokale leverandører.
Men dette presser ned snittprisene og marginenen, måtte Nokia-sjef i går innrømme - marginene til Nokia vil bli lavere fremover. Kinesiske kunder kjøper ikke like dyre modeller som en tysk eller finsk kunde.
Driftsmarginene fremover blir 15 prosent, ikke 17-18 som de er nå.
Nokia har dessuten kjøpt telenett-utstyrsdivisjonen til Siemens, noe som bidrar til lavere marginer.
Nokia-sjefen avslørte at selskapet planlegger å satse på nye markeder, blant annet Internett-produkter og tjenester, men mer spesifikk enn det ville han ikke være.
Nokia kjøpte tidligere en musikk-distributør, men hva som skal skje med dette selskapet er fremdeles litt uklart - ja, det er en mulighet, men ikke sikkert at Nokia skal lansere sin egen iTunes-konkurrent rettet mot Nokia-eiere verden over.