Nokia vil kapre brukerne fra teleselskapene

Hittil har Telenor og telebransjen eid kundene, men vil Nokia kuppe dem med "Mosh".

Hvem skal eie og nettstedene og høste inntektene fra alt musikken og videoene mobilkundene kjøper stadig mer av? Hittil har mobilselskapene såkalt "eid" kundene og selskaper som Telenor har hittil hatt suksess med sin internett-portal.

Utviklingne minner om da internett dukket opp - kundene startet som regel opp sin surfing på portalen som var eid av deres ISP. Men nå kjøper de sin musikk fra iTunes.

Og nå ser Nokia at deres enorme mobilsalg gir makt. Nokia kan ved å legge inn ikoner på hovedskjermbildet eller programmer på mobilene enkelt få mange kunder til å ta i bruk deres tjenester - nøyaktig på samme måte Microsoft har gjort i alle år.

Det er allerede kjent at det snart Nokia kommer med en musikkbutikk, men mobilgiganten arbeider også med et sosial nettverkside som skal la brukere dele innhold. Mosh heter tjenesten.

Mosh er egentlig bare åpnet i en lukket test-versjon, men Nokia har spredd passordet "ALLACCESS" slik at alle som vil kan ta en titt. Du finner Mosh på mosh.nokia.com.

Mosh er en tjeneste der man kan laste opp spill, appliaksjoner, video og annet og så sende lenker til sine kontakter/venner. Innholdet skal dog være bruker-generert og man får derfor tro at med en mobiltelefon vil det fort bli mye bilder og videobiter.

Hva slags avtaler Nokia har i ermet på å spre smakebiter på kommeriselt innhold er ikke kjent, men på Mosh ligger det inn blant annet test-versjoner av spill fra EA og en rekke gratis-programmer.

    Les også:

To ting er - foreløpig - fraværende som skiller Mosh fra både nettbutikker og sosiale nettverk: Det ser ikke ut til å være noe system for betaling/salg og det er heller ikke noen funksjon for chatting selv om man kan sende invitasjoner og peker til innhold til kontakter.

Til toppen