Analyser

Nokia vinner markedsandeler igjen

Det globale salget av mobiltelefoner fyker i været og Nokia er på offensiven igjen, viser tall fra andre kvartal.

2. sep. 2004 - 10:41

Nye tall fra Gartner for mobilsalget i andre kvartal viser at Nokia-sjef Jorma Ollila har rettet opp stupet han opplevde i første kvartal.

Nokia suste nedover i første kvartal, men Nokia reagerte fort og fikk stoppet fallet. I første kvartal hadde Nokia en markedsandel på 28,9 prosent, mens det i fjor høst hadde en andel på 35,5 prosent. I løpet av andre kvartal klarte Nokia å hente inn 0,8 prosent markedsandel og endte på 29,7 prosent - takket være priskutt, påpeker Gartner.

Det viktigste er den sterke veksten. Et salg på 156,4 millioner telefoner er en vekst på 35 prosent fra andre kvartal i fjor.

I Vest-Europa og USA bytter nå folk ut sine eldre telefoner i et overraskende høyt tempo, kanskje for å skaffe seg kamera. Latin-Amerika har den høyeste veksten, men her er det nysalg.

Gartner tror Samsung vil vokse raskest og i løpet av fjerde kvartal utfordre Motorola og tittelen nest størst.

Her er tallene:

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra