BEDRIFTSTEKNOLOGI

Norbit krymper med 20 prosent etter nettpress

Stormessen Norbit registrerer at stadig flere dropper å kjøpe kvadratmeter på messen, men vil bruke Internett som sin markedsplass i stedet. - Et forbigående motefenomen, mener Øyvind Narvestad i Norges Varemesse.

Pål Leveraas
23. aug. 1999 - 12:50

Årets Norbit starter den 7. september. Solgt messeareal er mellom 15 og 20 prosent lavere enn da messen sist ble arrangert i 1997.

- Mye av dette skyldes at utstillere satser på å oppnå kundekontakt ved hjelp av Internett i stedet, sier prosjektleder Øyvind Narvestad, som er ansvarlig for messen for Norges Varemesse.

Men det er ikke hele forklaringen. Svært mye av markedskommunikasjonen som tidligere ble fokusert mot messer som Norbit skjer nå i mindre og mer nisjepregede sammenhenger.

- Vi har valgt å droppe Norbit dels fordi vi bruker Internett som markedskanal, men også fordi vi har valgt å bruke kreftene på mer fokuserte arrangementer, sier Gry Rohde Nordhus i IBM til digi.no.

Konferansen og utstillingen "Internett Norge" har trukket til seg mange av utstillerne som dropper Norbit. Blant dem IBM.

Andre som glimrer ved sitt fravær på Norbit er Merkantildata, Oracle, Lotus, Apple.

- Jeg tror dette er et forbigående motefenomen, og regner med at utstillerne kommer tilbake når de oppdager at det kan være nyttig å se kundene i øynene også innimellom, sier Narvestad.

Tidligere i dag rapportere digi.no at Telecom 99 i Geneve sliter med de samme utfordringene som Norbit.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.