Nordea ikke redd for svindel-epost

En rekke Nordea-kunder har mottatt et pent utformet fiskeforsøk, men Nordea er ikke nervøse likevel.

De fleste engelsk-språklige internett-brukere har nok nå lært seg å gjennomskue kreativt utformede eposter som forsøker å lokke folk til å oppgi passord til Paypal og bankkontoer.

Men her i Norge er det fremdeles ganske nytt, foreløpig er det bare kjent noe få forsøk.

Nå utsettes kunder av den pan-nordiske banken Nordea (tidligere Kreditkassen) for et pent utformet svindelforsøk. digi.no er en av dem som har mottatt en epost med Nordea-logo som utgir seg for å være informasjon fra Nordea fraudkampavdelningen.

Eposten er skrevet på svensk og utgir seg for å komme fra en sentral nordisk avdeling. En lenke med teksten "http://app.nordea.se/login/security.html" leder i virkeligheten IP-adressen 203.194.204.171 som eies av "Asia Pacific Network Information Centre" i Australia. Om dette er en internett-leverandør eller et falskt selskap er ikke mulig å tolke.

- Vi har sett at nordmenn bekymrer seg og vi har hatt en del telefoner, selv om eposten er skrevet på svensk, forteller assisterende informasjonsdirektør Rune Kibsgaard Sjøhelle i Nordea til digi.no.

Han presiserer at Nordea bare sender ut epost med generell informasjon eller nye tilbud til sine kunder - de ber aldri kunder om å logge seg på nettbanken i epost-meldinger.

Men selv om kunder skulle ha blitt lurt, forteller Sjøhelle at kontoen deres neppe er blitt tappet. Kunder som eventuelt har blitt lurt har gitt fra seg to engangspassord, men disse passordene må brukes i løpet av noen sekunder for å få tilgang til kontoen.

De avanserte sikkerhetssystemene norske banker bruker ser derfor foreløpig ut til å stoppe fisketeknikkene dagens svindlere bruker.

Her er et skjermbilde av svindel-eposten:

Til toppen