Resultaterfinans

Nordisk gigant satser på norsk digital-TV

Nordens største mediekonsern, Bonnier, kaprer en eierandel på SatNet, det norske selskapet som kjører lukkede digital-TV sendinger. Hensikten er å kapre majoriteten i SatNet på sikt og satse sterkt på Europa.

Herman Berg
27. aug. 1999 - 12:14

AB Svensk Filmindustri (SF) går inn som industriell aksjonær i SatNet med et kjøp på 22,5 prosent av aksjene. SF har en opsjon i transaksjonen hvor de over tid vil få majoritet i selskapet gjennom emisjoner og nye aksjekjøp.

Ifølge en pressemelding skal SF gjennom produksjonsselskapet Wegelius satse på TV-sendinger innen næringslivet og bruke SatNet som spydspiss. SF er eid av Bonnier som er Nordens suverent største medieselskap med langt over 13 milliarder norske kroner i årsomsetning.

SatNet har laget sin første kanal i samarbeid med norske datterselskapet til verdens største distributør av data- og telekomutstyr, Ingram Micro. TV-kanalen kalles Ingram Micro TV og ble lansert i mars i år. Etter sigende skal det være Europas første lukkede sending innenfor TV-bransjen. Innholdet består av IT-nyheter, opplæring, kampanjeinformasjon og lignende.

Men SatNet har hatt større ambisjoner enn som så og har allerede inngått en avtale med revisjonsfirmaet KPMG i Sverige. Nå får de kapital til å gå ut mer internasjonalt. Det opplyses ikke om hvor store summer som SF spytter inn.

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra