RESULTATERFINANS

Nordisk gigant satser på norsk digital-TV

Nordens største mediekonsern, Bonnier, kaprer en eierandel på SatNet, det norske selskapet som kjører lukkede digital-TV sendinger. Hensikten er å kapre majoriteten i SatNet på sikt og satse sterkt på Europa.

Herman Berg
27. aug. 1999 - 12:14

AB Svensk Filmindustri (SF) går inn som industriell aksjonær i SatNet med et kjøp på 22,5 prosent av aksjene. SF har en opsjon i transaksjonen hvor de over tid vil få majoritet i selskapet gjennom emisjoner og nye aksjekjøp.

Ifølge en pressemelding skal SF gjennom produksjonsselskapet Wegelius satse på TV-sendinger innen næringslivet og bruke SatNet som spydspiss. SF er eid av Bonnier som er Nordens suverent største medieselskap med langt over 13 milliarder norske kroner i årsomsetning.

SatNet har laget sin første kanal i samarbeid med norske datterselskapet til verdens største distributør av data- og telekomutstyr, Ingram Micro. TV-kanalen kalles Ingram Micro TV og ble lansert i mars i år. Etter sigende skal det være Europas første lukkede sending innenfor TV-bransjen. Innholdet består av IT-nyheter, opplæring, kampanjeinformasjon og lignende.

Men SatNet har hatt større ambisjoner enn som så og har allerede inngått en avtale med revisjonsfirmaet KPMG i Sverige. Nå får de kapital til å gå ut mer internasjonalt. Det opplyses ikke om hvor store summer som SF spytter inn.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.