BEDRIFTSTEKNOLOGI

Nordisk web-konge over natten

Han har hatt det ganske hektisk den siste tiden og roligere blir det vel neppe de kommende dagene. Svenske Carl Klingberg er nemlig VD for Scandinavia Online AB - og fikk i løpet av fredagen mer å tenke på som følge av Samarbeidet mellom Telenor Online og Schibsted Nett.

Sigvald Sveinbjørnsson
8. nov. 1996 - 18:30

Han har hatt det ganske hektisk den siste tiden og roligere blir det vel neppe de kommende dagene. Svenske Carl Klingberg er nemlig VD for Scandinavia Online AB - og fikk i løpet av fredagen mer å tenke på som følge av Samarbeidet mellom Telenor Online og Schibsted Nett.

- Men jeg visste ikke noe om dette da jeg ble ansatt, hevder Klingberg.

Telenor Online har etablert selskapet Scandinavia Online AB i Sverige. Dette selskapet vil etter all sannsynlighet ble eid av Telenor, Scibsted og Telenordia i fremtiden. Selskapet skal rette seg inn mot kundene som allerede er etablerte på nettet.

I Stockholm sitter altså Carl Klingberg, for tiden med midlertidig adresse hos Algonet, som er en del av samme "storfamilie" som Telenor. Jobben hans har vært å bygge opp Scandinavia Online AB - og det har tatt tid.

- Jeg har hatt mye å gjøre den siste tiden og har løpt hit og dit for å ordne alt mulig. Jeg diskuterer partnerprosjekter, ansetter folk, ser på lokaler, jobber med reklame og bygger opp en kommunikasjonsplattform, forteller Klingberg. Og hevder at han fikk informasjonen om det nye samarbeidet på et sent tidspunkt.

- Jeg har ikke vært innblandet i prosessen, men har fått en del informasjon. Og det er jo ganske naturlig, sier han.

- Føler du at jobben din har endret seg i noen form? At du nå skal gjøre en annen jobb enn den du ble ansatt for å gjøre?

- Vel, nei jobben har ikke endret seg over natten, sier Klingberg. Hvilket kan få oss til å tro at mannen har blitt holdt godt orientert om samarbeidsplanene underveis.

Sier minst mulig

Det er ingen pratelysten Klingberg vi snakker med.

- Egentlig vil jeg ikke kommentere dette noe særlig, for jeg har ikke snakket med noen i Norge ennå. Men det er klart: Dette betyr jo en hel del, også for det svenske markedet. Jeg vet ennå ikke om dette fører til at vi må endre vår planlagte strategi, det får vi se på. Jeg skal en tur til Oslo kommende uke og får vel en del svar da, sier Klingberg.

Klingberg sier at han overhodet ikke har vært involvert i prosessen som har pågått. Og at han er glad for å prate er å overdrive, han henviser i stedet til sjefene i Norge. Men at samarbeidet får konsekvenser for Scandinavia Online ABs etablering i Sverige er han med på.

- Dette betyr jo at vi får større fokus på vår egen virksomhet, ikke bare her i Sverige. Og vi får tilgang til ressurser. Men skal jeg være ærlig vet jeg ikke hvordan vårt svenske selskap skal organiseres i dette samarbeidet, sier Klingberg. Men noen tanker om fremtiden har han likevel:

- Vi kommer trolig til å se følgende utvikling i Sverige: Vi har jo tre ledende aktører, Telia, Tele2 og Algonet - i tillegg veldig mange mindre leverandører. Altfor mange. Og jeg vil tippe at en del av dem kommer til å stenge butikken. De vil neppe klare seg økonomisk ettersom de må kjøpe båndbredde av de store selskapene. Dermed kan de ikke konkurrere i pris, sier Carl Klingberg.

Forskjellig marked

"Trenden" i Sverige nå er at både små og store selskaper tilbyr oppkobling til nettet med 33.6 kbps hastighet. En av de mindre leverandørene, Oden i Stockholm, lover å kunne tilby 56 kbps fra første kvartal i 1997.

- Det kan ikke tenkes at de mindre selskapene overlever som følge av dette fortrinnet da?

- Jo, det er godt mulig. En stund. Men de må fortsatt kjøpe båndbredde av de store selskapene, dermed må mange stenge igjen til slutt, sier Klingberg. Og legger til at dette er hans personlige meninger sånn helt på sparket.

Mellom linjene sier han altså at det svenske markedet vil likne på det norske om ikke så altfor lang tid. Det vil si at markedet styres helt og holdent av de store selskapene.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
På trappene til internasjonal suksess
På trappene til internasjonal suksess

Klingberg vil ikke røpe hvordan Scandinavia Online har tenkt å satse. Han vil heller ikke si om selskapet nå må ansette enda flere personer som følge av utviklingen den siste tiden.

- Det får vi diskutere når den tid kommer og etter at vi alle har tenkt oss om. Men hvis det viser seg at vi får en større posisjon enn det vi har regnet med, så vil vi ansette flere personer, forteller Klingberg. Som ikke utelukker at flere av de ansatte kan bli nordmenn.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.