Nordmenn blåser i Yahoo.no

Yahoo! Skandinavia skal etter nedskjæringene på 35 prosent av staben endelig satse på lokale tjenester som alternativ til amerikanske. Yahoo!-ansvarlig Jeffrey Westman klager over at feil prognoser fra skandinaviske aktører førte til at de satset for hardt.

Direktør for Yahoo! Norge, Jeffrey Westman har som mål å få like stor andel norske brukere på den norske Yahoo!-tjenesten som på den amerikanske. I dag går de fleste norske brukere rett til den amerikanske tjenesten framfor den norske.

- Nettet er et globalt medium hvor tjenester som kun finnes på engelsk vil ha begrenset utstrekningskraft. I Skandinavia snakker de fleste god engelsk og bruker derfor også den amerikanske versjonen av søketjenesten, sier Westman.

Han mener likevel at det for Yahoo! har liten betydning om norske surfere går til det amerikanske moder-nettstedet eller om de går inn på Yahoo! Norge.

- De får fremdeles se norsk reklame om de går inn på Yahoo.com, fordi det blir registrert hvor brukeren kommer fra. Norske brukere vil få opp en knapp på Yahoo.com som sier "vis samme kategori i Yahoo! Norge" og omvendt for brukere av Yahoo! Norge, sier Westman.

Han utelukker ikke at det også kan komme et norsk kontor i løpet av neste år, på tross av at den skandinaviske avdelingen måtte kutte rundt 35 prosent av staben tidligere i år.

- For rundt ett år siden begynte vi å snakke med aktørene på det skandinaviske Internett-markedet; SOL, Telia, Torget og andre. Vi diskuterte markedet med disse, og de presenterte forventninger med lite realisme og mye luft. Vi tok det for gitt at det de sa var rett, men markedet ble ikke som de hadde forventet. Vi satset for stort, og måtte gjøre noe. Yahoo! sentralt sa at vi måtte omkalkulere der vi kunne. Så vi har skjært ned på alle områder, sier Westman.

Derfor ble 8 av 22 ansatte i Yahoo! Skandinavia sagt opp i begynnelsen av august i år. Inkludert i oppsigelsene var salgssjef Bjørn Erik Glenne i Yahoo! Norge som nå er senior salgskonsulent i DoubleClick Norge.

Estimatene Yahoo! hadde hørt på og fulgt, førte til at forventningene var dobbelt så høye som det markedet tilsa.

- Vi måtte skrive ned forventningene til halvparten, det var altså dobbelt så ambisiøse estimater som det markedet hadde rom for. Nå har vi vært på markedet en stund, og har nå estimater som er realistiske. I 3. kvartal nådde vi det reviderte salgsbudsjettet for året sett under ett. Forhåpentligvis vil markedene vokse nå, sier Westman.

Til toppen