Nordmenn elsker å lese kart fra nett

Det tok sin tid før nordmenn ble fortrolig med å lese digitale kart, men nå har bruken tatt helt av.

Kart på nett har lenge vært tilgjengelig, men har hatt en treg start.

Det var opprinnelig i forbindelse med eiendomsannonser at Finn.no så at kart var viktig for å øke verdien på tjenesten. I dag er karttjenester en viktig del for alle markeder.

Nordmenn leser nå kart fra GPS i bilen og båten, på mobilen, fra Internett og GPS på fjellturer.

Ferske tall fra Finn.no, som hevdes å være Norges mest besøkte portal for kjøp og salg, viser over 100 millioner kartoppslag i 2005. I år er det ventet at antall oppslag blir rundt 200 millioner.

Finn.no har sammen med Geodata utviklet en karttjeneste som gjør det enkelt å finne ut hvor i landet varen befinner seg. Ikke minst er det mange som bruker karttjenesten når de leter etter bolig, eller bare surfer i boligmarkedet av ren nysgjerrighet.

Administrerende direktør Hege Skryseth forteller til digi.no at Geodata i tillegg har levert karttjenester til Trafikanten, I naturen, Vis Vei, Sesam, Rema 1000 og Posten.

I tillegg har store aktører som Google og Microsoft lansert karttjenester i sine søketjenester.

Skryseth tror det ikke er utenkelig at det i Norge kan være så mye som 400 millioner oppslag på kart totalt som blir gjort av nordmenn hvert år.

Siste tilskudd på kart er reiseportalen på Finn.no. Reiseportalen er full med kart fra alle verdens hjørner. Man kan velge mellom store oversiktskart, eller detaljerte bykart.

Til toppen