Nordmenn handler klær og sko på nett

IT og el-varer har lenge toppet netthandelen, men nå følger klær og sko tett på.

Totalt endte omsetningen i fjor på 6 milliarder hos Teller, og omsetningen er nesten nå allerede på samme nivå selv om det er tre måneder igjen.

Det er tradisjonelt el-varer som har vært populære salgsvarer på nett, som nettbutikker som Komplett, Elkjøp og Elprice.

    Les også:

Men nå haler klær og sko innpå, og ligger rett bak handelen av el-varer, ifølge tall fra Eforum.

Nettsalget av klær og sko er mer enn femdoblet i løpet av de siste fem årene.

Rundt 640 000 nordmenn handlet klær og sko på nett i fjerde kvartal i fjor, mot bare rundt 100 000 personer i fjerde kvartal i 2000.

Skobutikken Lille Vinkel sko bekrefter til Aftenposten at nettsalget nå øker veldig. Siden 2004 har det vært mer enn en dobling i omsetningen, og i år regner skobutikken og selge 5000 par på nett.

En nylig undersøkelse fra Posten viser at elektronikkutstyr topper mennenes innkjøp på nett med 57 prosent, mens 59 prosent av kvinnene kjøper flybillett på nett. Deretter kommer bøker, klær, sko, kino, hotellopphold, CDer, elektronikk, helseprodukter, kosmetikk og tog som prioriteringer.

Det er fortsatt uklart hvor mange nettbutikker som finnes i Norge.

Teller er Norges største kortinnløser, og har ansvar for Visa- og MasterCard-kort. Kortinnløserselskapet har i dag avtale med 1100 norske nettbutikker.

Men dette må likevel betegnes som lite når Teller totalt sett har avtale med 60 000 fysiske butikker.

Til toppen