FORBRUKERTEKNOLOGI

Nordmenn kjøper mindre elektronikk

Salget av elektronikk i Norge er tilbake på nivået før pandemien. Første halvår etter pandemien falt elektronikksalget med 6 prosent.

Jan A. Røsholm presenterte salgstallene for første halvår 2022.
Jan A. Røsholm presenterte salgstallene for første halvår 2022. Foto: Are Thunes Samsonsen
25. aug. 2022 - 12:48

Det viser nye tall fra bransjeorganisasjonen Elektronikkbransjen.

Under pandemiårene 2020 og 2021 satte salget av forbrukerelektronikk nye rekorder, med en vekst på henholdsvis 18 og 10 prosent.

Nå er salget tilbake til et mer normalt nivå.

– 2020 og 2021 viste salgstall vi aldri har sett før i bransjen, så at verdien av forbrukerelektronikk-salget i første halvår faller med seks prosent, er å vente, sier administrerende direktør Jan Røsholm i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Røsholm sammenligner salget i første halvår 2022 med siste normale halvår i 2019.

Hjemmekontor

Under pandemien var det en kraftig økning i salg av utstyr til hjemmekontor. Så langt i år har salget falt 15 prosent.

Elektronikkbransjens kommunikasjonssjef Marte Ottemo og administrerende direktør Jan Røsholm, her ved presentasjonen av tallene for 2021.
Les også

Kraftig fall i elektronikksalget 2022

– De fleste har skaffet seg produktene de trenger de foregående årene, og mange er tilbake på kontoret, sier Røsholm.

Men salget av PC-er har fortsatt å øke. Tallene viser en oppgang på 16 prosent i forhold til samme periode i fjor.

Elsparkesykler

Også salget av elsparkesykler og andre såkalte mikromobilitets-produkter fortsetter å øke.

– Det er solgt rundt 230.000 av disse produktene hittil i år. Da er det snakk om både de enklere produktene som hoverboards og el-skateboards, i tillegg til elsparkesykler, sier Røsholm.

I samme periode i fjor var salget rundt 205.000 stykker.

Handler på øverste hylle

Etter noen år med flat vekst, kjøper nordmenn igjen flere mobiltelefoner. Salget er opp 7 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, og tallene viser at nordmenn foretrekker å handle på øverste hylle.

Det samme gjelder også TV.

Etter en kjempevekst i TV-salget under pandemien, kjøpte nordmenn 10 prosent færre TV-er i første halvår i år. Vi velger likevel stadig større TV-er når vi først kjøper.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Store muligheter for norsk design i USA
Store muligheter for norsk design i USA

– 66 tommer og større står nå for over 18 prosent av markedet, mot 14 prosent i fjor, sier kommunikasjonssjef Marte Ottemo Elektronikkbransjen.

Konsernsjef Sigve Brekke i Telenor.
Les også

Telenor-sjefen ønsker mer samarbeid i Nato om digitale angrep

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.