Nordmenn minst interessert i Google i Norden

Den enkle søketjenesten Google har hatt en formiddabel vekst i det nordiske markedet, viser undersøkelser fra Nielsen/NetRatings. Men nordmenn er ikke like opptatt av den som våre nordiske naboer.

I februar hadde Google 463.000 unike besøkende i Norge, Sverige, Danmark og Finland, skriver den danske SOL-tjenesten ComOn.

Danskene skriver ikke noe om dette gjelder kun surfing hjemmefra, som er det som Nielsen leverer per i dag i det norske markedet. Det innebærer uansett at tjenesten har hatt en økning på 122 prosent siden september i fjor.

Det er Finland som er mest hektet på søkene, med over 176.000 besøkende finner innom sist måned. Disse bruker også lengst tid, omtrent 13 sekunder i snitt på søkemaskinen. Nordmenn er dårligst med åtte sekunder i snitt.

Google har fått drahjelp gjennom leverandøravtalen med Yahoo!, som ble inngått sist sommer. Dessuten er tjenesten veldig populær fordi den har et uhyre enkelt grensesnitt som er fri for bannerannonser og der annonsørene betaler for tekstlinker.

Ifølge finanstjenesten Forbes skal Google ha oppnådd to prosent klikkrate på tekstlinkene som merkes som betalte pekere ved siden av søkeresultatene. På bannerannonser er klikkraten vanligvis langt under én prosent.

Og Google har ikke falt for fristelsen å sortere søkene etter de aktørene som betaler best, slik mange av konkurrentene har begynt å gjøre. Ifølge tall fra Jupiter Media Metrix har tjenesten klatret opp til den fjerde mest populære søkemotoren på weben og er blitt en tjeneste som bearbeider 40 millioner søk daglig.

Til toppen