RESULTATERFINANS

Norge et umodent land for Google

Selger neppe for milliarden, men tror på eventyrlig vekst.

- Per i dag har vi et uutnyttet potensial i Norge, sier Jan Grønbech i Google.
- Per i dag har vi et uutnyttet potensial i Norge, sier Jan Grønbech i Google. Bilde: Marius Jørgenrud
19. jan. 2012 - 09:27

Gårsdagens artikkel i NA24, der nettstedet hevder at Google Norge omsetter for en milliard kroner i året, vekket interesse og ikke rent lite skepsis i bransjen.

Men er det riktig?

Google oppgir ikke norske omsetningstall, så her er vi prisgitt innsikt fra analytikere. Når søkegiganten i kveld norsk tid legger fram regnskapet for 2011 forventes det en totalomsetning globalt på 35,7 milliarder dollar, ifølge prognoser fra Thomson Reuters.

Hele søkemarkedet i Norge omsatte i fjor for 920 millioner kroner, en oppgang på 17 prosent mot året før. Det forteller sjefanalytiker Tobias Hedström i Institutet för Reklam- och Mediestatistik (IRS) til digi.no.

Det er i dette segmentet vi finner Googles norske inntekter, men kaken deles samtidig med aktører som MSN, Yahoo og Eniro. Konsulenttjenester knyttet til søkemotoroptimalisering er også innbakt i anslaget.

Det skulle bety at Google Norge og deres salgsorganisasjon på knapt 20 ansatte neppe har rundet en årsomsetning på en milliard kroner ennå. Også daglig leder Anders Willstedt i bransjeorganisasjonen for interaktiv markedsføring (INMA) er skeptisk til det.

IRS sine prognoser for inneværende år viser en totalomsetning i nettannonsering i Norge på 4,4 milliarder kroner. Men det inkluderer rubbel og bit av søkemotorer, bannerannonser, rubrikk og katalogtjenester.

- Helt uforståelig

Googles posisjon som søkemotor i Norge er imidlertid bunnsolid. Samtidig oppfatter selskapet det norske markedet som umodent, sammenlignet med våre naboland.

- Det virker som en del andre land er mer på jakt etter kostnadseffektive metoder for å markedsføre produktene sine. Per i dag har vi et uutnyttet potensial målt mot eksempelvis Danmark. Det er et langt mer modent land, sier norgessjef Jan Grønbech til digi.no.

Ergo mener han at vekstpotensialet her til lands også er langt større. - Hva dette kommer av har vi lurt veldig på, erkjenner han.

- Det er nesten helt uforståelig og kan vel egentlig ikke skyldes annet enn at når ting går bra, som det stort sett gjør i Norge, så har folk en tendens til å gjøre det samme som de gjorde i fjor.

Søkemarkedet i Norge utgjør rundt 35 prosent av den totale omsetningen innen nettannonsering, anslår Grønbech, men legger til at han da holder rubrikk og katalogvirksomhet utenfor.

Analysesjef Tobias Hedström i IRS har en lignende prognose, og holder det tilsvarende tallet for å være på rundt 37 prosent.

Google-sjefen forventer tror uansett på eventyrlig vekst framover, med en nærmere dobling av markedsandel i et marked som også vokser totalt sett.

- I løpet av 4-5 år forventer jeg at betalt søk i Norge vil ha vokst til 60 prosent av den totale internettomsetningen, sier Grønbech til digi.no.

INMA har tidligere estimert at Google i Norge omsatte for om lag 750 millioner kroner i 2010. Det var i seg selv et kjempehopp fra de 600 millionene de anslo for 2009.

- At de skulle ha omsatt for en milliard i fjor skulle bety nok et gigantisk hopp, men jeg synes det høres for høyt ut. Våre tall er bare anslag, men så gode anslag som det er mulig å gjøre, sier INMA-sjef Anders Willstedt til digi.no.

    Les også:

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Store muligheter for norsk design i USA
Store muligheter for norsk design i USA
Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.