ANALYSER

– Norge ivrigst etter ny medieteknologi

Har svært høy utbredelse av både smartmobiler, nettbrett og IPTV.

Nordmenn ligger helt i tet i å ta i bruk nye teknologier for konsumering av innhold.
Nordmenn ligger helt i tet i å ta i bruk nye teknologier for konsumering av innhold. Bilde: All Over Press/Bloomberg Getty Images
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
12. feb. 2013 - 10:32

Mediebyrået ZenithOptimedia har kommet med en rapport om bruken av det selskapet kaller for ny medieteknologi i 19 utvalgte markeder, deriblant Norge. Undersøkelsen tar for seg hvor utbredt bruken av smartmobiler, nettbrett og IPTV er i de ulike landene.

Norge pekes ut som det landet som har den gjennomsnittlig høyeste utbredelsen av disse tre teknologiene til samme. Ifølge ZenithOptimedia hadde 65 prosent av alle norske innbyggere smartmobil i 2012, mens 13 prosent hadde nettbrett. Gjennomsnittet i de 19 landene var henholdsvis 44 og 9 prosent.

Inkluderer man IPTV-utbredelsen i Norge, som ZenithOptimedia ikke har oppgitt i pressemeldingen, ender vi her på berget opp med en gjennomsnittlig prosentandel for utbredelsen av de tre teknologiene på 38,8 prosent. Ut fra dette beregner vi at IPTV-utbredelsen i Norge i fjor var på 38,4 prosent av husstandene, gitt at vi har regnet riktig. Dette er i så fall en veldig høy andel, siden gjennomsnittet i de 19 landene var på 6,6 prosent.

I den sammenlagte rangeringen kommer Frankrike på andre plass med 35,7 prosent, fulgt av Nederland med 35,1 prosent, Sverige med 31,3 prosent og Danmark med 31,2 prosent utbredelse.

Sverige leder klart i smartmobilkategorien. Hele 73 prosent av svenskene bruker smartmobil. Men landet er ikke blant de ledende når det gjelder nettbrett. Her ligger Australia, Frankrike, Irland, Nederland og USA i tet, blant de 19 landene som er med i undersøkelsen. Utbredelsen er på mer enn 15 prosent i alle disse fem landene.

Den sammenlagte utbredelsen av smartmobiler, nettbrett og IPTV i 19 utvalgte land i 2012 og 2015 (estimat), ifølge ZenithOptimedia. <i>Bilde: ZenithOptimedia</i>
Den sammenlagte utbredelsen av smartmobiler, nettbrett og IPTV i 19 utvalgte land i 2012 og 2015 (estimat), ifølge ZenithOptimedia. Bilde: ZenithOptimedia

2015

Men ZenithOptimedia mener at Norge ikke vil greie å beholde den sammenlagte førsteplassen i lang tid. Selv selskapet mener at det norske prosenttallet vil med nesten ti prosentpoeng fram til 2015, ventes Norge å bli passert av både Nederland, Frankrike og Irland i denne perioden.

Om Nederland skriver ZenithOptimedia at det er ventet en ekstrem vekst i bruken av IPTV i landet i denne perioden. I 2010 var andelen 10 prosent av husholdningene, i 2012 27 prosent. I 2015 ventes denne andelen å ha vokst til hele 91 prosent. Det betyr at tradisjonell kabel- og satellitt-tv blir nesten utradert. Også i Canada ventes det sterk vekst i utbredelsen av IPTV, slik at 69 prosent av husstandene vil ha IPTV i 2015.

I motsatt ende av skalaen finner vi Russland, hvor utbredelsen av IPTV ikke ventes å bli høyere enn 1 prosent i 2015. I gjennomsnitt for de 19 landene ventes det at utbredelsen vil vokse fra 6,6 til 9,0 prosent.

Utbredelsen av smartmobiler ventes å vokse fra gjennomsnittlige 36 prosent til 72 prosent innen 2015. Brasil ligger bakerst med 18 prosent i 2012. Denne andelen ventes å vokse til 33 prosent i 2015. Andelen i Sverige ventes å vokse fra 73 prosent til 93 prosent.

Det er ventet at utbredelsen av nettbrett vil vokse fra 5 til 13 prosent, i gjennomsnitt for de 19 landene. Andelen ventes å bli på 45 prosent i Frankrike og hele 50 prosent i Irland innen 2015. Det er i stor grad dette som bidrar til at Norge ventes å ramle ut av topp tre.

Den ventede nettbrettveksten i Irland skyldes delvis myndighetenes satsing på bruk av nettbrett i skolene.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.